dc.creator | Beltrame, Lisaura Maria | |
dc.date.accessioned | 2022-11-10T16:51:14Z | |
dc.date.available | 2022-11-10T16:51:14Z | |
dc.date.issued | 2003-09 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/26830 | |
dc.description.abstract | The present research aimed to investigate along child education teachers, how do
they conceive the play of the role play, from the teacher’s activity organization and
dynamics, in the development and learning of children from 4 to 6 years old. In this
way and reflections come out about the importance of the role play in the child
education context. In theory, the role play became a theory-practical study in the child
education discussions, based on the Vygotsky Historic Cultural Academy, as well as
Elkonin, Leontiev, Mukina and others. The research was done in four municipal
CEINS in Chapeco (a city in the West Side of Santa Catarina State) in the year of
2002 and 2003. The subsidies of qualitative research were used as the main
instrument for collecting data to the semi-structured interview with fifteen teachers.
Observations were also done in the classes of child education with cooperated
teachers. It was noticed as a research result the majority of child education teacher
conceive the play role as the main activity of the children, but they have difficulties
and they also don’t prior them in the organizational dynamics of education practice.
We believe on this study importance for the possibility to identify and understand the
conceptions of the child education teachers, reflecting about their daily education
practice, reflecting, though, in a new way of thinking about role play in the children
development and learning in children of four to six years old. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Professoras de educação infantil | por |
dc.subject | Prática educativa | por |
dc.subject | Jogo de papéis | por |
dc.subject | Desenvolvimento e aprendizagem das crianças | por |
dc.subject | Child education teachers | eng |
dc.subject | Education practice | eng |
dc.subject | Role play | eng |
dc.subject | Development and learning in children | eng |
dc.title | Professoras no cotidiano da educação infantil: um estudo sobre suas concepções do jogo de papéis | por |
dc.title.alternative | Teachers in the quotidian child education: a study about its conceptions in the role plays | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa objetivou investigar, junto às professoras de educação infantil,
como elas concebem o papel do jogo de papéis, a partir da organização e
dinamização de suas atividades docentes, no desenvolvimento e na aprendizagem
de crianças de 4 a 6 anos. Nesse sentido, apontam-se reflexões sobre a importância
do jogo de papéis no contexto da educação infantil. Teoricamente, tomou-se o jogo
de papéis como estudo teórico-prático, nas discussões da educação infantil,
baseado nos estudos da Escola Histórico-Cultural de Vygotski, Elkonin, Leontiev,
Mukhina e outros. A pesquisa realizou-se em quatro CEINS municipais, em Chapecó
(situado no Oeste de Santa Catarina), no ano de 2002 e 2003. Foram utilizados
aportes da pesquisa qualitativa, tendo como principal instrumento de coleta de dados a
entrevista semi-estruturada com quinze professoras. Também foram feitas observações
nas turmas de educação infantil das professoras colaboradoras. Constatou-se, como
resultado da pesquisa, que a maioria das professoras de educação infantil
concebem o jogo de papéis como atividade principal das crianças, porém têm
dificuldades e não o priorizam nas dinâmicas organizacionais da prática educativa.
Acredita-se na importância deste estudo pela possibilidade de identificar e
compreender as concepções das professoras de educação infantil, refletindo sobre
suas práticas educativas diárias, repercutindo, assim, em um novo pensar sobre o
jogo de papéis no desenvolvimento e aprendizagem das crianças de 4 a 6 anos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Bellochio, Cláudia Ribeiro | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8653053694824805 | por |
dc.contributor.referee1 | Beyer, Esther Sulzbacher Wondracek | |
dc.contributor.referee2 | Nunes, Ana Luiza Ruschel | |
dc.contributor.referee3 | Tomazzetti, Elisete M. | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8974124809880433 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |