dc.creator | Vieira, Marcos Araújo | |
dc.date.accessioned | 2022-12-01T14:24:05Z | |
dc.date.available | 2022-12-01T14:24:05Z | |
dc.date.issued | 2002-03-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27190 | |
dc.description.abstract | This research is about the possibilities of fomenting the human
emancipation in classes of school physical education, in a school of the public
net of teaching, of Santa Maria's city, RS. We looked for through the analysis
of the Pedagogic Political Project and of the School Regiment and information
on its associate economical conditions, as well as through interviews semistructured
with teachers and students to investigate the possibility to foment
the human emancipation in educational practices of the physical education.
We concluded that there are fomentation possibilities to the human
emancipation in educational practices of the physical education. We
proposed for that some actions that were shown possible in the interpretation
of the information. One of the actions proposals went the amplification of to
the school community's of the actions participation in the implementation of
the Pedagogic Political Project and of the School Regiment. Other, it went to
organization of continuous formation to the segments of the school. We still
ended, if necessary an engagement on the part of the teachers of physical
education in the work of resignification of its educational practices guided for
formation and the fomentation of the human emancipation. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Emancipação | por |
dc.subject | Educação física | por |
dc.subject | Movimento | por |
dc.title | Possibilidades da emancipação humana em práticas educativas da educação física escola | por |
dc.title.alternative | Possibilities of the human emancipation in educational practices of the school physical education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa trata das possibilidades de se fomentar a emancipação
humana em aulas de educação física escolar, em uma escola da rede
pública de ensino, da cidade de Santa Maria, RS. Buscamos através da
análise do Projeto Político Pedagógico e do Regimento Escolar e
informações sobre suas condições socioeconômicas, como também através
de entrevistas semi-estruturadas com professores e alunos investigar a
possibilidade de fomentar a emancipação humana em práticas educativas da
educação física. Concluímos que há possibilidades de fomento à
emancipação humana em práticas educativas da educação física.
Propusemos para isso algumas ações que se mostraram possíveis na
interpretação das informações. Uma das ações propostas foi a ampliação da
participação da comunidade escolar das ações na implementação do Projeto
Político Pedagógico e do Regimento Escolar. Outra, foi a organização de
formação continuada para os segmentos da escola. Concluímos ainda, se
necessário um engajamento por parte dos professores de educação física no
trabalho de ressignificação de suas práticas educativas orientado para
formação e o fomento da emancipação humana. | por |
dc.contributor.advisor1 | Baecker, Ingrid Marianne | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7708814973447427 | por |
dc.contributor.referee1 | Gonçalves, Maria Augusta Salin | |
dc.contributor.referee2 | Pereira, Maria Arleth | |
dc.contributor.referee3 | Tomazetti, Elisete Medianeira | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2404291262537861 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |