Show simple item record

dc.creatorWendling, Cléria Maria
dc.date.accessioned2022-12-02T12:55:21Z
dc.date.available2022-12-02T12:55:21Z
dc.date.issued2004-03-04
dc.identifier.urihttp://repositorio.ufsm.br/handle/1/27208
dc.description.abstractThe description and analysis of this dissertation result of a process of teachers’ education in context. The interactions narrated in this work were realized mainly with teachers of isolated schools from the municipal locality of Iporã do Oeste, Santa Catarina State, Brazil. Starting from realization of cycles based in the educational action-research, we seek to discuss collectively about the curriculum in a manner to construct more appropriate practices for the reality of the schools localized in the rural zone of Iporã do Oeste. The curricular actions developed are oriented starting from the construction of thematic nets designing a curricular deliberation process that fortifies the dialog, made possible collaboration between individuals and increases group autonomy from responsibility of all work by teachers, thus splitting with the gap between specialists and practioners, researchers and who are researched and between theory and practice.eng
dc.description.sponsorshipCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESpor
dc.languageporpor
dc.publisherUniversidade Federal de Santa Mariapor
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectFormação de professorespor
dc.subjectInvestigação-ação educacionalpor
dc.subjectEducação ruralpor
dc.subjectCurrículopor
dc.titleInvestigação-ação e formação continuada de professores: deliberação curricular no contexto das escolas rurais (o exemplo de Iporã do Oeste/SC)por
dc.title.alternativeAction-research and teachers continuous education: curricular deliberation in rural schools context (the example of Iporã do Oeste/SC)eng
dc.typeDissertaçãopor
dc.description.resumoA descrição e análise desta dissertação resultam de um processo de formação continuada de professores em contexto. As interações relatadas realizaram-se com professores de escolas municipais isoladas, localizadas no município de Iporã do Oeste/SC. A partir da realização de ciclos pautados na investigação-ação educacional, buscamos deliberar coletivamente sobre o currículo, de maneira a construir práticas mais apropriadas para a realidade das escolas localizadas na região rural do município. As atividades curriculares desenvolvidas foram orientadas a partir da construção de redes temáticas configurando um processo de deliberação curricular que fortaleceu a dialogicidade, possibilitou a colaboração entre os sujeitos e aumentou a autonomia do grupo a partir da responsabilização da totalidade do trabalho pelos profissionais da educação, rompendo assim com a dissociação entre elaboradores e executores, investigadores e investigados e entre a teoria e a prática.por
dc.contributor.advisor1Grabauska, Claiton Jose
dc.contributor.advisor1Latteshttp://lattes.cnpq.br/8384446774940817por
dc.contributor.referee1Rays, Oswaldo Alonso
dc.contributor.referee2Kieling, Jose Fernando
dc.contributor.referee3Bellochio, Cláudia Ribeiro
dc.creator.Latteshttp://lattes.cnpq.br/7699362201253843por
dc.publisher.countryBrasilpor
dc.publisher.departmentEducaçãopor
dc.publisher.initialsUFSMpor
dc.publisher.programPrograma de Pós-Graduação em Educaçãopor
dc.subject.cnpqCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOpor
dc.publisher.unidadeCentro de Educaçãopor


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International

O Manancial - Repositório Digital da UFSM utiliza a versão 6.3 do software DSpace.
Av. Roraima, 1000. Cidade Universitária "Prof. José Mariano da Rocha Filho".
Bairro Camobi. CEP: 97.105-900. Santa Maria, RS, Brasil.