dc.creator | Hirata, Elza | |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T19:14:20Z | |
dc.date.available | 2022-12-15T19:14:20Z | |
dc.date.issued | 2006-06-09 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27366 | |
dc.description.abstract | This study was carried out at Education and Arts research line associated to the
Post-Graduation Program of the Education Center of UFSM/SM/RS and it was
focused on handmade weaving teaching with detainee women from Presídio
Regional de Santa Maria/RS. The main objectives were: a) reflect on how the
collaborator women see themselves in their history and culture and their social interaction (intra/interpersonal), b) investigate the handmade weaving development and learning process, the development of Superior Psychological Functions such as voluntary attention, abstract thinking, logical memory, intentional behavior, creativity and perception. The theoretical reference was based on Vygotsky theory. The
qualitative approach of interpretation and descriptive character, the active
observation and the field diary were the methodology utilized. The theme, the
objectives and the research questions were taken into account. Five women from 22
to 42 years old participated in this research, only one of them has already finished
high school. Concerning the weaving learning process, women realize, regulate and
plan their works resulting in an internalization progressive process mediated in their
action in order to build their own ways of cognitive regulation. During the interactions
carried out in this environment, they developed the reflective thinking, the
development of Superior Psychological Functions that requires adaptation and
internalization of instruments and signs in an interactive context, being this one of the
ways to learn. We realized that the development of each collaborator woman was
worthwhile in this interaction and learning process. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação e artes | por |
dc.subject | Sócio-cultural | por |
dc.subject | Tecelagem manual | por |
dc.subject | Mulheres presidiárias | por |
dc.subject | Education and arts | eng |
dc.subject | Social-cultural | eng |
dc.subject | Handmade weaving | eng |
dc.subject | Detainee women | eng |
dc.title | O ensino da tecelagem manual sob a ótica sócio-cultural, um estudo desenvolvido com mulheres presidiárias como alternativa para inclusão social. | por |
dc.title.alternative | The handmade weaving teaching under social-cultural view, a study developed with detainee women as a way of social inclusion. | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este estudo foi desenvolvido na linha de pesquisa em Educação e Artes do
Programa de Pós-Graduação em Educação do Centro de Educação da
UFSM/SM/RS e teve como foco o ensino da Tecelagem manual com mulheres detentas do Presídio Regional de Santa Maria/RS. Os objetivos basilares foram: a)
refletir como as mulheres colaboradoras se percebem dentro da sua história e cultura e sua interação social (intra/interpessoal), b) investigar o processo de aprendizagem e desenvolvimento da tecelagem manual, o desenvolvimento das
Funções Psicológicas Superiores tais como: atenção voluntária, o pensamento
abstrato, a memória lógica, o comportamento intencional, a criatividade e a
percepção. O referencial teórico foi pautado na teoria vygotskyana. A metodologia
utilizada considerando a temática, os objetivos e as questões de pesquisa estabelecidas foram a abordagem qualitativa de cunho interpretativo e descritivo e a
observação participante e o diário de campo como instrumentos. Participaram desta
pesquisa cinco mulheres entre 22 a 42 anos, somente uma delas com ensino médio
completo. No processo de aprendizagem da tecelagem as mulheres percebem,
regulam e planejam seus trabalhos, resultando no processo progressivo de
interiorização mediados na sua ação, para construir seus próprios instrumentos de
regulação cognitiva. Nas interações ocorridas neste ambiente elas desenvolveram o pensamento reflexivo, o desenvolvimento das Funções Psicológicas Superiores que exige a apropriação e a internalização de instrumentos e signos, sendo este um dos
caminhos para a aprendizagem. Neste processo de interação e aprendizagem percebemos que o desenvolvimento de cada mulher colaboradora foi de grande valia nesta investigação. | por |
dc.contributor.advisor1 | Corrêa, Ayrton Dutra | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1453972851556614 | por |
dc.contributor.referee1 | Rüthschilling, Evelise Anicet | |
dc.contributor.referee2 | Nunes, Ana Luiza Ruschel | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5466315358759669 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |