dc.creator | Silva, Aline Russo da | |
dc.date.accessioned | 2022-12-30T13:10:27Z | |
dc.date.available | 2022-12-30T13:10:27Z | |
dc.date.issued | 2022-10-10 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27433 | |
dc.description.abstract | When researching the topic of productive-creative High Skills/Giftedness (HS/G), an
increasing number of studies is noticeable, as well as a growing number of identified
students at the Census data. But these numbers do not match the statistics observed
by researchers in the area (Virgolim, 2019 and Fleith, 2007), who estimate a
percentage of up to 15% of a population with HS/G behavior. The adolescent with High
Skills/Giftedness behaviors is still invisible within schools and society, even more when
referring to the productive-creative profile, due to its specific characteristics. In that
sense, the research aimed to understand the existing relationships between the selfconcept and the school experiences of the productive-creative High Skills/Giftedness
adolescents. The research is exploratory qualitative, and an instrument named
Pedagogical Inventory of Self-concept for HS/G Adolescents was created for its
development, which became the product of the research and is an important tool in the
investigation of self-concept and the relationships between their school trajectories and
self-concept. Five adolescents with the previously mentioned profile participated in the
research, four collections were carried out in person and one virtually. The data
analysis was based on the assumptions of the Discourse Analysis, especially the one
of interdiscourse (ORLANDI, 2020). With the investigation, it was possible to verify the
importance of the school space in building the HS/G adolescent's self-concept and the
relevance of monitoring these subjects in the Specialized Educational Service, in the
sense of building or strengthening the positive self-concept to work with the HS/G
specificities. It is important to emphasize that training teachers with this sensitive view
of adolescents with High Skills/Giftedness, especially the productive-creative ones, is
urgent, so that they can be understood and understand themselves better in the sense
of building a positive self-concept. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Altas habilidades/superdotação | por |
dc.subject | Produtivo-criativo | por |
dc.subject | Adolescente | por |
dc.subject | Autoconceito | por |
dc.subject | High skills/giftedness | eng |
dc.subject | Productive-creative | eng |
dc.subject | Adolescent | eng |
dc.subject | Self-concept | eng |
dc.title | Adolescentes com altas habilidades/superdotação do tipo produtivo-criativo: diálogos entre o autoconceito e a trajetória escolar | por |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Ao pesquisar a temática das Altas Habilidades/Superdotação (AH/SD) do tipo
produtivo-criativo, depara-se com um número crescente de estudos, assim como
quando observa-se os dados do Censo, onde há um número crescente de estudantes
identificados, porém esses números não condizem com as estatísticas observadas
por pesquisadores da área (Virgolim, 2019 e Fleith, 2007), que estimam uma
porcentagem de até 15% de uma população com comportamentos de AH/SD. O
Adolescente com comportamentos de Altas Habilidades/Superdotação ainda é
invisibilizado dentro das escolas e da sociedade, ainda mais quando se refere ao perfil
produtivo-criativo, em razão das especificidades de características. Nesse sentido, a
pesquisa objetivou compreender as relações existentes entre o autoconceito e as
trajetórias escolares vivenciadas pelos adolescentes com altas
habilidades/superdotação do tipo produtivo-criativo. A pesquisa possui caráter
qualitativo, explicativo, e para seu desenvolvimento, elaborou-se um instrumento
denominado Inventário Pedagógico do Autoconceito para adolescentes com AH/SD,
que tornou-se o produto da pesquisa e é importante ferramenta na investigação do
autoconceito e das relações entre suas trajetórias escolares e autoconceito.
Participaram da pesquisa cinco adolescentes com o perfil referido, sendo quatro
coletas realizadas presencialmente e uma virtualmente. A análise de dados baseouse nos pressupostos da análise do discurso, principalmente do pressuposto do
interdiscurso (ORLANDI, 2020). Com a investigação foi possível constatar a
importância do espaço escolar na construção do autoconceito do adolescente com
AH/SD e a relevância do acompanhamento desses sujeitos no Atendimento
Educacional Especializado, no sentido da construção ou no fortalecimento do
autoconceito positivo em função de trabalhar com as especificidades das AH/SD.
Ainda é importante ressaltar que formar professores com esse olhar sensível ao
adolescente com altas habilidades/superdotação, principalmente do tipo produtivocriativo é urgente, para que estes possam ser compreendidos e se compreender
melhor, no sentido da construção de um autoconceito positivo. | por |
dc.contributor.advisor1 | Negrini, Tatiane | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6375749355117140 | por |
dc.contributor.referee1 | Bridi, Fabiane Romano de Souza | |
dc.contributor.referee2 | Moreira, Laura Ceretta | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6935615531333221 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |