dc.creator | Cechin, Lucas de Lima | |
dc.date.accessioned | 2023-01-20T12:45:53Z | |
dc.date.available | 2023-01-20T12:45:53Z | |
dc.date.issued | 2022-12-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27641 | |
dc.description.abstract | This thesis, through an action-research, it aimed to investigate and analyze the contributions
and collaborations of the dialogical-problematizing teaching-learning process mediated by
Open Educational Resources (OER) in remote Mathematics classes in the final years of
elementary school. It refers to research associated with the line of research on Educational
Public Policies, Educational Practices and their Interfaces in the Graduate Program in Education
at the Federal University of Santa Maria (UFSM). In order to reflect on a dialogicproblematizing education, I’ve searched for Paulo Freire's bibliographies throughout the period
in which this study was carried out. Allied to Freire's educational principles of dialogue and
questioning, the system advised by Kemmis and MCTaggart based on three matrices stood out:
Dialogic-Problematizing Matrix (MDP), Thematic-Organizing Matrix (MTO) and ThematicAnalytical Matrix (MTA). The methodological approach was based on these three matrices,
starting with the delimitation, organization and analysis of data in order to structure a thematic
concern of an action research. In view of the social isolation caused by the pandemic caused by
the new coronavirus, the study environment initially took place remotely, seeking to meet the
standards of the Municipality of Education (SMED), including the remote emergency
curriculum. It was concluded that the teaching-learning processes in remote classes mediated
by OER based on a dialogic-problematizing education strengthen contextualized knowledge
when the cultivation of participation embraces all the cultures involved. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ensino remoto | por |
dc.subject | Educação básica | por |
dc.subject | Ensino-aprendizagem dialógico-problematizador | por |
dc.subject | REA | por |
dc.subject | Remote learning | eng |
dc.subject | Basic education | eng |
dc.subject | Dialogic problematizing inquiry | eng |
dc.subject | OER | eng |
dc.title | Processos de ensino-aprendizagem dialógico-problematizadores mediados por recursos educacionais abertos (REA) na disciplina de matemática nos anos finais do ensino fundamental | por |
dc.title.alternative | Dialogical-problematizing teaching-learning processes mediated by open educational resources (OER) in the subject of mathematics in the final years of elementary school | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação, através de uma pesquisa-ação, teve como objetivo investigar e analisar as
contribuições e as colaborações dos processos de ensino-aprendizagem dialógicoproblematizadores mediados por Recursos Educacionais Abertos (REA) em aulas remotas de
Matemática nos anos finais do ensino fundamental. Refere-se a uma pesquisa associada a linha
de pesquisa de Políticas Públicas Educacionais, Práticas Educativas e suas Interfaces do
Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM).
Para refletir sobre uma educação dialógico-problematizadora buscou-se por bibliografias de
Paulo Freire ao longo do período que se realizou este estudo. Aliada aos princípios educacionais
freireanos do diálogo e da problematização destacou-se o sistema aconselhado por Kemmis e
MCTaggart baseado em três matrizes: Matriz Dialógico-Problematizadora (MDP), Matriz
Temático-Organizadora (MTO) e Matriz Temático-Analítica (MTA). O norte metodológico foi
realizado em função dessas três matrizes desde a delimitação, a organização e análise dos dados
a fim de estruturar uma preocupação temática de uma pesquisa-ação. Diante do isolamento
social acarretado pela pandemia causada pelo novo coronavírus o ambiente de estudo ocorreu
de forma remota inicialmente, procurando atender às normas da Secretaria de Município da
Educação (SMED), incluindo o currículo emergencial remoto. Concluiu-se que os processos de
ensino-aprendizagem em aulas remotas mediadas por REA baseados em uma educação
dialógico-problematizadora fortalecem o saber contextualizado quando o cultivo da
participação acolhe todas as culturas envolvidas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Mallmann, Elena Maria | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4353719005526350 | por |
dc.contributor.referee1 | Mazzardo, Mara Denize | |
dc.contributor.referee2 | Jacques, Juliana Sales | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2657166204550782 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |