dc.creator | Machado, Gabriella Eldereti | |
dc.date.accessioned | 2023-03-15T11:57:03Z | |
dc.date.available | 2023-03-15T11:57:03Z | |
dc.date.issued | 2022-12-15 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28196 | |
dc.description.abstract | This research is part of the Graduate Program in Education at the Federal University of
Santa Maria (UFSM), being developed in the Doctorate in Education, in the line of
research: Teaching, Knowledge and Professional Development. It counts with the
contribution of studies on the Social Imaginary by Cornelius Castoriadis and
productions from the Group of Studies and Research in Education and Social Imaginary
– GEPEIS of UFSM. Its general objective is to understand the imaginary social
meanings in relation to gender issues and intersectionalities in the formative path of four
(04) teachers and three (03) students of the Degree in Chemistry at IFFar Campus
Alegrete. It adopts the Biographical Method as an investigation path, through the
research-training methodology through life narratives, based on the studies of Marie-
Christine Josso (2010). Narrative interviews were carried out with the research device
called “Deck of Social Imaginary Meanings”, the deck is composed of 17 cards, with
the function of provoking the narrative of life through representative words on the
central themes of the study. The interviews with the seven (07) study participants were
carried out during the year 2021 via virtual meetings on the Google Meet
videoconferencing platform due to the global pandemic of COVID-19. With this, it was
possible to build the concept of Repertory Formation, with theoretical reference in the
studies of Edgar Morin (2000), which made possible the articulation in a spiral sense of
themes of gender and intersectionality in dialogue with the knowledge of the specific
area of the Chemistry course Graduation. Therefore, we arrive at the final
considerations, in which we note the predominance of the conception of gender linked
to the biological and binary aspect (male/female), although there is an understanding of
the rupture of this biological conception, in the sense of understanding social relations
and cultural meanings in the construction of gender. As for the social imaginary
meanings of intersectionality, there is a difficulty in understanding the characterizations
of the term, even though the participants name the different forms of oppression, such as
social class, race, ethnicity and gender. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Imaginário social | por |
dc.subject | Formação docente | por |
dc.subject | Formação repertório | por |
dc.subject | Gênero | por |
dc.subject | Interseccionalidades | por |
dc.subject | Método biográfico | por |
dc.subject | Licenciatura em química | por |
dc.subject | Social imaginary | eng |
dc.subject | Teacher training | eng |
dc.subject | Repertory training | eng |
dc.subject | Gender | eng |
dc.subject | Intersectionalities | eng |
dc.subject | Biographical method | eng |
dc.subject | Chemistry graduation | eng |
dc.title | Formação repertório e imaginários de docência: gênero e interseccionalidades em um curso de Licenciatura em Química | por |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa faz parte do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade
Federal de Santa Maria (UFSM), sendo desenvolvida no Doutorado em Educação, na
linha de pesquisa: Docência, Saberes e Desenvolvimento Profissional. Conta com a
contribuição dos estudos do Imaginário Social de Cornelius Castoriadis e de produções
oriundas do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Imaginário Social – GEPEIS
da UFSM. Possui como objetivo geral compreender as significações imaginárias sociais
em relação às questões de gênero e interseccionalidades no trajeto formativo de quatro
(04) professoras e três (03) discentes do curso de Licenciatura em Química do IFFar
Campus Alegrete. Adota como trajeto de investigação o Método Biográfico, por meio
da metodologia de pesquisa-formação através das narrativas de vida, com base nos
estudos de Marie-Christine Josso (2010). Foram realizadas entrevistas narrativas com o
dispositivo de pesquisa chamado de “Baralho das Significações Imaginárias Sociais”, o
baralho é composto por 17 cartas, com a função de provocar a narrativa de vida por
meio de palavras representativas sobre os temas centrais do estudo. As entrevistas com
as sete (07) participantes do estudo foram realizadas durante o ano de 2021 via
encontros virtuais na plataforma de videoconferências Google Meet devido a pandemia
mundial da COVID-19. Com isso, foi possível construir o conceito de Formação
Repertório, com referência teórica nos estudos de Edgar Morin (2000), que possibilitou
a articulação em um sentido espiral de temas de gênero e interseccionalidades em
diálogo com os conhecimentos da área específica do curso de Licenciatura em Química.
Portanto, chega-se as considerações finais, no qual nota-se a predominância da
concepção de gênero ligada ao aspecto biológico e binário (macho/fêmea), embora haja
a compreensão do rompimento dessa concepção biológica, no sentido do entendimento
das relações sociais e culturais como significações na construção do gênero. Quanto às
significações imaginárias sociais sobre a interseccionalidade, observa-se a dificuldade
de entendimento sobre as caracterizações do termo, ainda que as participantes
denominem as diferentes formas de opressão, como classe social, raça, etnia e gênero. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Valeska Maria Fortes de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/3628223248832085 | por |
dc.contributor.referee1 | Bolzan, Dóris Pires Vargas | |
dc.contributor.referee2 | Silva, Monique da | |
dc.contributor.referee3 | Pergher, Calinca Jordânica | |
dc.contributor.referee4 | Maio, Eliane | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5628308415823159 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |