dc.contributor.advisor | Sagrillo, Daniele Rorato | |
dc.creator | Rufino, Geovana Guterres | |
dc.date.accessioned | 2023-04-04T19:05:58Z | |
dc.date.available | 2023-04-04T19:05:58Z | |
dc.date.issued | 2023-01-30 | |
dc.date.submitted | 2023 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28557 | |
dc.description | Artigo (especialização) - Universidade Federal de Santa Maria, Centro de Educação Física e Desportos, Curso de Especialização em Educação Física Escolar, RS, 2023. | por |
dc.description.abstract | It is aimed to analyze how the theme of the evaluation in school Physical Education is
addressed in scientific production, proposing to verify the conceptions of evaluation,
purposes, indications of an evaluation considered adequate and
examples/propositions of instruments for the evaluation in school Physical Education.
For this, a qualitative research was conducted, of the State of Knowledge type
(ROMANOWSKI; ENS, 2006), which aimed to systematize the production in scientific
journals, from A2 to B3 strata, according to the classification of journals, quadrennium
2013 and 2016, of Capes. This search was complemented in SciELO, DOAJ and
Educ@ indexes, resulting in 54 articles for analysis (BARDIN, 2016). It was evidenced
as results, of greater expressiveness, that the conceptions refer to human formation;
the purposes, to the teaching-learning process; the "ideal" models linked to the
objectives of the Pedagogical Policy Project and the curricular component, as well as
the valorization of the specificities of this discipline, opposing the common format of
minimalist and excluding evaluation; the examples appear in the vast majority with a
qualitative bias. It is concluded that the production on evaluation has gaps, mainly because most of the publications do not contain elements to understand the
conceptions and purposes of evaluation. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Acesso Aberto | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Avaliação | por |
dc.subject | Educação física | por |
dc.subject | Escola básica | por |
dc.subject | Evaluation | eng |
dc.subject | Physical education | eng |
dc.subject | Elementary school | eng |
dc.title | Avaliação na educação física escolar: análise da produção científica da área | por |
dc.title.alternative | Evaluation in school physical education: analysis of the scientific production of the area | eng |
dc.type | Trabalho de Conclusão de Curso de Especialização | por |
dc.degree.local | Santa Maria, RS, Brasil | por |
dc.degree.specialization | Educação Física Escolar | por |
dc.description.resumo | Objetiva-se analisar como a temática da avaliação em Educação Física escolar é
abordada na produção científica, propondo-se a verificar as concepções de avaliação,
finalidades, indicativos de uma avaliação considerada adequada e
exemplos/proposições de instrumentos para a avaliação em Educação Física escolar.
Para tanto, realizou-se uma pesquisa qualitativa, de tipo Estado do Conhecimento
(ROMANOWSKI; ENS, 2006), que visou sistematizar a produção em periódicos
científicos, de estratos A2 a B3, conforme classificação de periódicos, quadriênio 2013
e 2016, da Capes. Essa busca foi complementada nos indexadores SciELO, DOAJ e
Educ@, resultando em 54 artigos para análise (BARDIN, 2016). Evidenciou-se como
resultados, de maior expressividade, que as concepções se referem à formação
humana; as finalidades, ao processo de ensino-aprendizagem; os modelos “ideais”
vinculados aos objetivos do Projeto Político Pedagógico e do componente curricular,
bem como de valorização das especificidades dessa disciplina, contrapondo-se ao
formato corriqueiro de avaliação minimalista e excludente; os exemplos figuram em
ampla maioria com viés qualitativo. Conclui-se que a produção sobre a avaliação
possui lacunas, principalmente, pelo fato de grande parte das publicações não
conterem elementos para depreender concepções e finalidades da avaliação. | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS DA SAUDE::EDUCACAO FISICA | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação Física e Desportos | por |