dc.creator | Roratto, Rodrigo | |
dc.date.accessioned | 2023-04-20T19:50:35Z | |
dc.date.available | 2023-04-20T19:50:35Z | |
dc.date.issued | 2023-03-24 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28777 | |
dc.description.abstract | This thesis research, linked to Research Line: LP 1 - Training, Knowledge, and Professional
Development of the Postgraduate Program in Education, emerges from the need for a study
that can glimpse whether the actions and/or public policies aimed at continuing education for
teachers are appropriate in the context of rural multigrade schools, given the lack of studies on
the subject in the literature and the importance for society to know if actions promoted by the
government generate, or not, waste of resources intended for the segment of basic education,
and contribute to subsidies for governmental decision-making in this spectrum. Therefore,
this research aims to analyze and understand whether or not the continuing education of
teachers is efficient in rural multigrade schools belonging to the municipal and state education
networks, located in the central region of Rio Grande do Sul, in the sense of adequacy to the
context lived by the teachers. The choice of the central region for the study was made due to
the amplitude of its area of coverage, which, added to the closing of several rural schools in
this region over the last few years, can contribute to the understanding of several phenomena
related to the theme and thus allow a scientific advance in the field of Education. To carry out
the research, a qualitative and quantitative approach was adopted, of descriptive and
exploratory nature in the form of a case study, with field research based on the perception of
the evaluated school principals, through data analysis by technical and political perspectives.
The results found in the technical perspective point to partial efficiency in most of the
dimensions analyzed, especially the Innovations dimension, which reached full efficiency in
all the school networks surveyed. As for the political perspective, the results indicate that all
public school systems studied reached a level of partial efficiency, where no school system
was inefficient regarding the policy of permanent training for teachers in rural multigrade
schools. However, both the technical and political perspectives indicate the need for advances
in some key points related to continuing education for teachers, both in the macro-action
spectrum, in the dimensions of efficiency, and in the micro-action, in the public networks
researched. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Eficiência pública | por |
dc.subject | Formação continuada de professores | por |
dc.subject | Classes multisseriadas rurais | por |
dc.subject | Public efficiency | eng |
dc.subject | Continuing teacher education | eng |
dc.subject | Rural multigrade classes | eng |
dc.title | Perspectivas sobre a eficiência da formação continuada de professores de escolas multisseriadas rurais | por |
dc.title.alternative | Perspectives on the efficiency of continuing training for rural multiseriated classes school | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa de tese, vinculada à Linha de Pesquisa: LP 1 – Formação, Saberes, e
Desenvolvimento Profissional do Programa de Pós-Graduação em Educação, emerge da
necessidade de se haver um estudo que possa vislumbrar se as ações e/ou políticas públicas
voltadas à formação continuada de professores estão adequadas ao contexto das escolas
multisseriadas rurais, haja vista a carência de estudos ligados ao tema na literatura e a
importância de a sociedade saber se ações promovidas pelo poder público geram, ou não,
desperdício de recursos destinados ao segmento da educação básica, além contribuir com
subsídios para tomadas de decisão governamental nesse espectro. Por isso, a pesquisa tem
como objetivo geral analisar e compreender se a formação continuada docente possui
eficiência em escolas multisseriadas rurais pertencentes às redes de ensino municipal e
estadual, localizadas na região central do Rio Grande do Sul, no sentido de adequação ao
contexto vivido pelos professores. A escolha da região central para a realização do estudo
ocorreu em função da amplitude de sua área de abrangência que somada ao fechamento de
diversas escolas rurais nessa região ao longo dos últimos anos podem contribuir para uma
compreensão de diversos fenômenos ligados ao tema e assim permitir um avanço científico ao
campo da Educação. Para a realização da pesquisa, foi adotada a abordagem qualiquantitativa,
de caráter descritivo e exploratório na forma de estudo de caso, com a realização de pesquisa
de campo baseada na percepção dos diretores das escolas avaliadas, através da análise de
dados pelas perspectivas técnica e política. Os resultados encontrados na perspectiva técnica
apontam para eficiência parcial na maioria das dimensões analisadas, com destaque para a
dimensão Inovações, a qual alcançou eficiência plena em todas as redes de ensino
pesquisadas. Já na perspectiva política, os resultados indicam que todas as redes públicas
estudadas alcançaram nível de eficiência parcial, onde nenhuma rede de ensino incorreu em
ineficiência quanto à política de formação permanente voltada a professores de escolas
multisseriadas rurais. Contudo, tanto a perspectiva técnica quanto a política sinalizam para a
necessidade de avanços em alguns pontos chaves ligados à formação continuada docente,
tanto em espectro de macroatuação, nas dimensões de eficiência, quanto em microatuação,
nas redes públicas pesquisadas. | por |
dc.contributor.advisor1 | Antunes, Helenise Sangoi | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6804330341401151 | por |
dc.contributor.referee1 | Fernandes, Cleoni Maria Barboza | |
dc.contributor.referee2 | Leão, Débora Ortiz de | |
dc.contributor.referee3 | Dias, Evandro Dotto | |
dc.contributor.referee4 | Chansis, Loiva Isabel Marques | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0021728526080711 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |