dc.creator | Pires, Celina Saideles | |
dc.date.accessioned | 2023-08-04T14:35:12Z | |
dc.date.available | 2023-08-04T14:35:12Z | |
dc.date.issued | 2023-07-20 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/29849 | |
dc.description.abstract | Thesis produced in the Doctorate in Education course, Graduate Program in
Education, research line 1 “Teaching, knowledge and professional development”, at
the Federal University of Santa Maria (UFSM), Rio Grande do Sul, Bras
il. It addresses the role of professors in training trajectories and university teaching,
narrated in the self-writings, in the chronicles of three volunteer professors, who rose
to this category between 2017 and 2022. These professors contribute to the training
of researchers in education and the Basic Education teacher. The thesis articulated
three scrutinizing perspectives, complex thinking, teaching professional development
and complex knowledge/doings, seizing from the teaching narratives the peculiarities
and protagonists in the ways of thinking, feeling and acting, in favour of what they
highlighted as founding ideas of their teaching. The methodological procedure, through
the systematic analysis and with support in the Software IRaMuTeQ© - together with
the software for visualization, analysis and manipulation of networks and Gephi graphs
was considered adequate. The quality and quantity of resources presented, being free
alternatives, proved to be effective in the processing of each memorial and in the
intersection between them, highlighting words whose meaning are powerful ideas that
represent the teaching thought. The very complexity of teaching, invented and
reinvented as teaching, research, extension and management, can be understood
from the narrative excerpts and word clouds. Complex thinking was visible as a way of
thinking about the processes experienced by these professors in undergraduate and
graduate courses, developing complex teaching. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Pensamento complexo | por |
dc.subject | Professores protagonistas | por |
dc.subject | Docência complexa | por |
dc.subject | Memorial acadêmico | por |
dc.subject | Complex thinking | eng |
dc.subject | Protagonist teachers | eng |
dc.subject | Complex teaching | eng |
dc.subject | Academic chronicle | eng |
dc.title | Pensamento complexo como via de pensar o protagonismo docente em memoriais acadêmicos de professores formadores | por |
dc.title.alternative | Complex thinking as a way of thinking profesor protagonism in academic chronicles of professor | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Tese produzida no curso de Doutorado em Educação, Programa de Pós-Graduação
em Educação, linha de pesquisa 1 “Docência, saberes e desenvolvimento
profissional”, na Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Rio Grande do Sul,
Brasil. Aborda o protagonismo docente nas trajetórias de formação e na docência
universitária, narradas nas escritas de si, nos memoriais de três professores
formadores titulares voluntários, os quais ascenderam a esta categoria entre 2017 e
2022. Esses professores contribuem na formação do pesquisador em educação e do
professor da Educação Básica. A tese articulou três olhares perscrutadores,
pensamento complexo, desenvolvimento profissional docente e saberes/fazeres da
complexidade, apreendendo das narrativas docentes as peculiaridades e
protagonismos nos modos de pensar, sentir e agir, em favor daquilo que destacaram
como ideias fundantes da sua professoralidade. O procedimento metodológico, por
meio da análise sistemática com apoio no Software IRaMuTeQ © - em conjunto com
o software de visualização, análise e manipulação de redes e grafos Gephi foi
considerado adequado. A qualidade e quantidade de recursos apresentadas, sendo
alternativas gratuitas, mostraram-se eficazes no processamento de cada memorial e
no cruzamento entre eles, colocando em destaque palavras cujo sentido são ideiaspotentes que representam o pensamento docente. A própria complexidade da
docência, inventada e reinventada como ensino, pesquisa, extensão e gestão, pode
ser compreendida a partir dos excertos narrativos e das nuvens de palavras. Ficou
visível o pensamento complexo como via de pensar os processos vivenciados por
esses professores na graduação e na pós-graduação, desenvolvendo à docência
complexa. | por |
dc.contributor.advisor1 | Rocha-Veiga, Adriana Moreira da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9245252793422468 | por |
dc.contributor.referee1 | Kistemacher, Dilmar | |
dc.contributor.referee2 | Arenhaldt, Rafael | |
dc.contributor.referee3 | Cruz, Denise Santos da | |
dc.contributor.referee4 | Marquezan, Lorena Inês Peterini | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/4383450784203148 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |