dc.creator | Silva, Julinho da | |
dc.date.accessioned | 2023-09-19T20:22:53Z | |
dc.date.available | 2023-09-19T20:22:53Z | |
dc.date.issued | 2023-07-19 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30251 | |
dc.description.abstract | The aim of this dissertation was to analyze special and inclusive education for people
with visual impairments in Guinea-Bissau based on Brazilian educational policies. The
research problem is formulated as follows: what are the special and inclusive education
policies adopted to meet the demands of people with visual impairments in GuineaBissau? To this end, an exploratory and analytical bibliographical and documentary
study with a qualitative approach was carried out. Questionnaires and semi-structured
interviews with teachers, students with disabilities and the school principal were used
to collect data. The dissertation provides an insight into the fact that special and
inclusive education is still a problem for people with special educational needs in
Guinea-Bissau, as the lack of family participation and teaching materials limit student
learning. After a bibliographical discussion based on Brazilian educational policies and
framed in the context of Guinea-Bissau, the results indicate that unlike Brazil, where
the state draws up public educational policies to meet the demands of people with
disabilities, the state of Guinea-Bissau has not taken on this responsibility, a fact that
leaves people with visual impairments outside the "formal" education system, contrary
to the constitution's assumptions - that education is for everyone. This means that the
state of Guinea-Bissau must develop special and inclusive education policies in a way
that seeks to guarantee quality access and permanence for all students, regardless of
their limitations. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação especial | por |
dc.subject | Deficiência visual | por |
dc.subject | Guiné-Bissau | por |
dc.subject | Políticas públicas | por |
dc.subject | Special education | eng |
dc.subject | Visual impairment | eng |
dc.subject | Public policies | eng |
dc.title | Educação especial e inclusiva das pessoas com deficiência visual na Guiné-Bissau: uma análise a partir das políticas educacionais brasileiras | por |
dc.title.alternative | Special and inclusive education for people with visual impairments in Guinea-Bissau: an analysis based on brazilian educational policies | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente dissertação teve como objetivo analisar a educação especial e inclusiva
das pessoas com deficiência visual na Guiné-Bissau a partir das políticas
educacionais brasileiras. Teve como problema da pesquisa: quais são as políticas
educacionais da educação especial e inclusiva adotadas para atender as demandas
das pessoas com deficiência visual na Guiné-Bissau? Para tanto, foi realizada uma
pesquisa de caráter exploratório e analítico de abordagem qualitativo. Para a coleta
de dados foram utilizados questionários e entrevistas semiestruturada com
professores, alunos com deficiência e diretor da escola da Guiné-Bissau. A
dissertação oferece uma percepção de que a educação especial e inclusiva ainda é
um problema para as pessoas com necessidades educacionais especiais na GuinéBissau, pois a falta de participação familiar e os materiais didáticos limitam a
aprendizagem do aluno. Após uma discussão bibliográfica a partir das políticas
educacionais brasileira e com o enquadramento no contexto da Guiné-Bissau, os
resultados indicam que diferentemente do Brasil em que o Estado elabora as políticas
públicas educacionais para atender as demandas das pessoas com deficiência, o
Estado da Guiné-Bissau não tem assumido essa responsabilidade, fato esse que
deixa as pessoas com deficiência visual fora do sistema de educação “formal”,
contrariando os pressupostos constitucionais – em que a educação é para todos.
Conclui-se que ao Estado da Guiné-Bissau, imputa-se a elaboração de políticas
públicas educacionais especiais e inclusivas numa dinâmica que busque garantir o
acesso e a permanência de qualidade para todos os alunos, independentemente das
suas limitações. | por |
dc.contributor.advisor1 | Pavão, Sílvia Maria de Oliveira | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6934897603622261 | por |
dc.contributor.referee1 | Segatto, Carmen Rosane | |
dc.contributor.referee2 | Marquezan , Lorena | |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |