dc.creator | Valentim, Hélio Xavier Guimarães | |
dc.date.accessioned | 2023-09-22T19:38:30Z | |
dc.date.available | 2023-09-22T19:38:30Z | |
dc.date.issued | 2023-06-28 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/30262 | |
dc.description.abstract | This dissertation presents a narrative research that investigates the reflections of a musician
during his transition to the role of educator in the Banda de Música da Base Aérea de Santa
Maria. The objective of the study is to reflect on this transition process, exploring the paths
and learning methods that were taught and adopted by the researcher, with the aim of
improving their teaching practice. In order to understand the indirect approaches used, a
personal diary was kept based on the theories of Zabalza and Hess, which was later
transferred to the class diaries. The research focused on the use of these class diaries about
clarinet students. In addition, they were asked to write their own diaries, which were
intertwined with the teacher's diaries, in order to get a broader view. During the analysis of
these diaries, three main dilemmas emerged: the relational-hierarchical dilemma, the dilemma
of young people with disabilities and the curricular dilemma. To analyze the work, the Atlas.ti
software was used, which allowed the qualitative understanding of the diaries through coding.
In all, twenty-three diaries were analyzed. These diaries were relevant so that the author could
identify ways to improve his practice and help students to reach an adequate technical level to
perform in the Concerto do Aviador, the most important concert of the year. The process
described in this dissertation can encourage the reflection of other teachers of instruments and
musicians from military bands, as well as contribute to debates in the area of Education and
Music Education. During this period, the author faced the challenge of reconciling his role as
an educator with his military role, in search of finding his identity as a teacher-researcher. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Diários de aula | por |
dc.subject | Narrativas de si | por |
dc.subject | Ensino de instrumentos musicais | por |
dc.subject | Banda de música militar | por |
dc.subject | Class diaries | eng |
dc.subject | Self-narratives | eng |
dc.subject | Teaching of musical instruments | eng |
dc.subject | Military music band | eng |
dc.title | Tornando-se educador: reflexões sobre aprendizagens numa banda de música militar | por |
dc.title.alternative | Becoming an educator: reflections on learning in a military music band | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação apresenta uma pesquisa narrativa que investiga as reflexões de um músico
durante sua transição para o papel de educador na Banda de Música da Base Aérea de Santa
Maria. O objetivo do estudo é refletir sobre esse processo de transição, explorando os
caminhos e métodos de aprendizagem que foram ensinados e adotados pelo pesquisador, com
o intuito de aprimorar sua prática de ensino. Para compreender as abordagens indiretas
utilizadas, foi mantido um diário pessoal baseado nas teorias de Zabalza e Hess, que
posteriormente foi transferido para os diários de aula. A pesquisa concentrou-se no uso desses
diários de aula sobre os alunos de clarinete. Além disso, eles foram convidados a escrever
seus próprios diários, que foram entrelaçados com os diários do professor, a fim de obter uma
visão mais ampla. Durante a análise desses diários, surgiram três dilemas principais: o dilema
relacional-hierárquico, o dilema dos jovens com deficiência e o dilema curricular. Para
analisar o trabalho, foi utilizado o software Atlas.ti, que permitiu a compreensão qualitativa
dos diários por meio de codificação. Ao todo, vinte e três diários foram analisados. Esses
diários foram relevantes para que o autor pudesse identificar maneiras de aprimorar sua
prática e auxiliar os alunos a alcançarem um nível técnico adequado para se apresentarem no
Concerto do Aviador, o concerto mais importante do ano. O processo descrito nesta
dissertação pode incentivar a reflexão de outros professores de instrumentos e músicos de
bandas militares, bem como contribuir para debates na área de Educação e Educação Musical.
Durante esse período, o autor enfrentou o desafio de conciliar seu papel de educador com seu
papel militar, em busca de encontrar sua identidade como professor-pesquisador. | por |
dc.contributor.advisor1 | Louro-Hettwer, Ana Lúcia de Marques e | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8744911424416533 | por |
dc.contributor.referee1 | Torres, Maria Cecília de Araújo | |
dc.contributor.referee2 | Dalla Valle, Lutiere | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1804966050634778 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |