dc.creator | Müller, Andressa Coelho | |
dc.date.accessioned | 2024-01-22T14:00:26Z | |
dc.date.available | 2024-01-22T14:00:26Z | |
dc.date.issued | 2023-10-23 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31210 | |
dc.description.abstract | This master's research, crossed by the philosophies of difference, proposes to focus on a re-education facility, as a space for social reintegration and readjustment, driven by the following question: what can aesthetic experiences do in a space for re-education of children and young people? The study carried out at the Institutional Shelter of an inland municipality in Rio Grande do Sul, Brazil; a space that welcomes children and adolescents from 0 to 18 years of age, at risk and/or whose rights have been violated, serving them without deprivation of liberty; proposes aesthetic experiences with children and teenagers who live in the institution with the aim of creating circumstances (Deligny, 2018a) amidst art and children and young people who live in re-education facilities. This is a research with art that is carried out in a network, which embraces Arts-Based Research (Oliveira; Charréu, 2016) as a methodological possibility, and is crossed by the continuous construction of visual and/or textual diaries (Oliveira, 2012). To this end, it calls upon authors such as Corazza (2009), Deligny (2015, 2018a, 2018b), Foucault (1988, 2014), Schérer (2009), Kastrup (2010, 2016), Kohan (2004, 2007, 2010, 2011) and Deleuze (1988-1989, 1992, 1999) to produce theoretical contagions and focus on a teaching that reinvents itself along the paths it takes. Finally, there is a focus on inventing new paces to inhabit re-education facilities. Paces open to the “useless”, in which there is no intention of producing or teaching anything to children at any age, assuming “infanciar” (Kohan; Fernandes, 2021) as a condition for the creation of circumstances. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Institucionalização | por |
dc.subject | Experiências estéticas | por |
dc.subject | Processos educativos | por |
dc.subject | Reeducação | por |
dc.subject | Criação de circunstâncias | por |
dc.subject | Institutionalization | eng |
dc.subject | Aesthetic experiences | eng |
dc.subject | Educational processes | eng |
dc.subject | Re-education | eng |
dc.subject | Creation of circumstances | eng |
dc.title | Experiências estéticas em instituições de reeducação de crianças e jovens | por |
dc.title.alternative | Aesthetic experiences in re-education facilities for children and young people | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente pesquisa de mestrado, atravessada pelas filosofias da diferença, propõe-se a olhar para uma instituição de reeducação, enquanto espaço de reinserção social e reajustamento, movida pela problemática: o que podem as experiências estéticas em um espaço de reeducação de crianças e jovens? O estudo realizado no Abrigo Institucional de um município do interior do Rio Grande do Sul, espaço que acolhe crianças e adolescentes dos 0 aos 18 anos de idade, em situação de risco e/ou cujos direitos foram violados, atendendo-os sem privação de liberdade, propõe experiências estéticas junto às crianças e adolescentes que vivem na instituição com o objetivo de criar circunstâncias (Deligny, 2018a) em meio à arte e às crianças e jovens que habitam instituições de reeducação. Trata-se de uma pesquisa com arte que se faz em rede, que acolhe como possibilidade metodológica, a Investigação Baseada nas Artes (Oliveira; Charréu, 2016) e é atravessada pela construção contínua de diários visuais e/ou textuais (Oliveira, 2012). Para tanto, convoca autores como Corazza (2009), Deligny (2015, 2018a, 2018b), Foucault (1988, 2014), Schérer (2009), Kastrup (2010, 2016), Kohan (2004, 2007, 2010, 2011) e Deleuze (1988-1989, 1992, 1999) para produzir contágios teóricos e olhar para uma docência que se reinventa ao longo dos trajetos que percorre. Por fim, aposta-se na invenção de novos tempos para habitar as instituições de reeducação. Tempos abertos ao inútil, no qual não há a pretensão de produzir ou ensinar algo e à infância em qualquer idade, assumindo o infanciar (Kohan; Fernandes, 2023) como condição para a criação de circunstâncias. | por |
dc.contributor.advisor1 | Oliveira, Marilda Oliveira de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7835230852202032 | por |
dc.contributor.referee1 | Preve, Ana Maria Hoepers | |
dc.contributor.referee2 | Corrêa, Guilherme Carlos | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8134856286824906 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |