dc.creator | Fagundes, Fabiane Soares dos Santos | |
dc.date.accessioned | 2024-02-07T15:20:11Z | |
dc.date.available | 2024-02-07T15:20:11Z | |
dc.date.issued | 2023-11-20 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31423 | |
dc.description.abstract | This work, from the Professional Master's Course, from the Postgraduate Program in Public Policies in Educational Management of the Basic and Higher Education Policies and Management Research Line, addresses the topic of curriculum policies and anti-racist education. As a general objective, it prioritized investigating curricular policies that promote changes in pedagogical practices based on an anti-racist curriculum. The specific objectives prioritized identifying anti-racist curricular policies aimed at the public school curriculum; understand the theoretical perspectives constructed regarding anti-racist education; analyze teacher training materials on anti-racist curriculum policies for Basic Education teachers; reflect on transgressive pedagogical proposals in the construction of anti-racist education. The theoretical framework is organized based on authors such as Hooks (2017), Kilomba (2019), Ribeiro (2019), Sacristán (2000), among others who contribute to the improvement and reflection on the research topic. To obtain data, it was based on a qualitative research approach, using bibliographic research techniques and data analysis was based on content analysis. What can be considered is that the result obtained after analysis shows that the curricular policies provide the basis for the different themes to be worked on, but it is clear that when they are combined with anti-racist issues, the themes are a little vague, as It is believed that one cannot just recognize that privilege exists and not actually have an anti-racist stance. Black people need to transgress the barriers regarding their attitude towards society. The product resulting from the research was an (in)formative guide, whose purpose and contributions are to help teachers find information in a quick and organized manner, regarding Public and Educational Policies, Curricular Policies based on the anti-racist curriculum. It is hoped that this research can contribute to improving teachers' knowledge to develop educational practice in a diverse and anti-racist way. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Políticas curriculares | por |
dc.subject | Educação antirracista | por |
dc.subject | Transgressões na educação básica | por |
dc.subject | Curriculum policies | eng |
dc.subject | Anti-racist education | eng |
dc.subject | Transgressions in basic education | eng |
dc.title | Políticas curriculares e educação antirracista: transgressões possíveis na educação básica | por |
dc.title.alternative | Curricular policies and anti-racist education: possible transgressions in basic education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Este trabalho, do Curso de Mestrado Profissional, do Programa de Pós- Graduação em Políticas Públicas em Gestão Educacional da Linha de Pesquisa Políticas e Gestão da Educação Básica e Superior aborda a temática Políticas curriculares e educação antirracista. Como objetivo geral priorizou investigar políticas curriculares que promovam mudanças nas práticas pedagógicas baseadas num currículo antirracista. Os objetivos específicos priorizaram identificar políticas curriculares antirracistas direcionadas ao currículo da escola pública; compreender as perspectivas teóricas construídas a respeito da educação antirracista; analisar materiais de formação docente sobre políticas curriculares antirracistas para professores da Educação Básica; refletir sobre as propostas pedagógicas transgressoras na construção de uma educação antirracista. O referencial teórico está organizado com base em autores/as como Hooks (2017), Kilomba (2019), Ribeiro (2019), Sacristán (2000), entre outros que contribuem para o aperfeiçoamento e reflexão sobre a temática de pesquisa. Para obtenção de dados pautou-se em uma pesquisa de abordagem qualitativa, utilizando-se das técnicas de pesquisa bibliográfica e a análise dos dados foi pautada na análise de conteúdo. O que se pode considerar é que o resultado obtido após análise constata que as políticas curriculares apresentam o embasamento para que sejam trabalhados os diferentes temas, mas percebe-se que quando são aliadas as questões antirracistas, os temas ficam um pouco vagos, pois acredita-se que não se pode apenas reconhecer que o privilégio existe e não ter de fato uma postura antirracista. É fundamental que pessoas negras transgridam as barreiras referentes a sua postura frente à sociedade.
O produto resultante da pesquisa foi um guia (in)formativo e tem por finalidade e contribuições, auxiliar os professores a encontrar informações de maneira rápida e organizada, referentes às Políticas Públicas e Educacionais, Políticas Curriculares baseadas no currículo antirracista. Espera-se que esta pesquisa possa contribuir com o aprimoramento do conhecimento dos professores para desenvolver sua prática educativa de maneira diversificada e antirracista. | por |
dc.contributor.advisor1 | Leão, Débora Ortiz de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/7780429374933352 | por |
dc.contributor.referee1 | Mattos, Renan Santos | |
dc.contributor.referee2 | Gallina, Simone Freitas da Silva | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1265369117179873 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |