dc.creator | Gabriel, Angelica Felske | |
dc.date.accessioned | 2024-02-29T13:35:48Z | |
dc.date.available | 2024-02-29T13:35:48Z | |
dc.date.issued | 2023-11-23 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31595 | |
dc.description.abstract | This Professional Master degree dissertation is included in the research field called
Higher and Basic Education Management and Policies, of the Pos Graduation
Program in Public Policies and Educational Management (LP1) – PPPG, of the
Federal University of Santa Maria (UFSM) and its theme lies on the implications of
the public-private relations in the public policies of the basic education and on the
implementation of the apostille system linked to the digital platform of teaching, from
the year 2021 to 2023. It aims to understand how the relations between the public
and the private sectors have impacted on the teaching-learning processes of a
municipal school in the rural area of the city of São Pedro do Sul/RS, considering the
implementation of the apostille system, which is linked to the digital platform “Learn
Brazil System” (Sistema Aprende Brasil), during the pandemic period. As a
methodology, it was used the qualitative method, in the perspective of a case study in
a countryside school in the city of São Pedro do Sul/RS. The research instruments
were organized in two stages: the study of the theoretical and documental reference
(Lei Municipal n. 2531/2015, Ofício Municipal N. 103/2022/GP, Parecer N. 03/2021
do CME, Contrato de Inexigibilidade); and the narratives obtained from thematic
(self) biographical interviews with four elementary school teachers who work with the
initial and final grades and were voluntary.Later, the comprehensive-interpretative
analysis was developed (SOUZA, 2004; 2014; BOLÍVAR, 2002). The following
theoretical reference was used for this work: Chrispino (2016; 2005); Santos (2020);
Adrião and Peroni (2009); Adrião et al (2016); Abrahão (2003); Peroni (2015);
Saura, Gutiérrez and Vargas (2021); Freitas (2018); Freire (1996; 1987; 2001; 2007);
Clandinin and Conelly (2011); Dourado and Bueno (2001); among others. The
construction of the final product was the creation of an advising guide from the
authors being studied as well as the narrative interviews with the four volunteer
teachers who participated of the implementation of the “Learn Brazil System” and
work at the school which is the locus of this study. The advising guide aims to
cooperate with the teaching-learning process developed by the school of this study,
based on the specificities of a school located in the countryside, of the rural area in
the city of São Pedro do Sul, besides contributing to the permanent teaching
formation of the participants and also of the teachers who will have access to the
advising guide. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Parcerias público-privadas | por |
dc.subject | Políticas públicas educacionais | por |
dc.subject | Sistema de apostilamento | por |
dc.subject | Public-private partnership | eng |
dc.subject | Educational public policies | eng |
dc.subject | Apostille system | eng |
dc.title | A inserção do setor privado na educação básica municipal e seus efeitos nas políticas públicas educacionais | por |
dc.title.alternative | The inclusion of the private sector in the municipal basic education and its effects on the educational public policies | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação de Mestrado Profissional insere-se na Linha de Políticas e Gestão
da Educação Básica e Superior, do Programa de Pós-graduação em Políticas
Públicas e Gestão Educacional (LP1) - PPPG, da Universidade Federal de Santa
Maria (UFSM) que tem como temática as inserções das relações público-privadas
nas políticas públicas da educação básica e na implementação do sistema de
apostilamento vinculado à plataforma digital de ensino, entre os anos 2021 e 2023.
Tem como objetivo compreender como as relações entre o público e o privado têm
impactado os processos de ensino-aprendizagem de uma escola municipal
localizada no campo por estar situada na zona rural do município de São Pedro do
Sul/RS, considerando a implementação do apostilamento vinculado ao “Sistema de
Ensino Aprende Brasil”, no período pós-pandêmico. A abordagem metodológica é
qualitativa, do tipo estudo de caso, realizada em uma escola situada na zona rural do
município de São Pedro do Sul/RS. Os instrumentos da pesquisa foram organizados
em duas etapas: o estudo do referencial teórico e documental (Lei Municipal nº
2531/2015, Ofício Municipal nº 103/2022/GP, Parecer nº 03/2021 do CME e o Extrato
do Contrato de Inexigibilidade); e as entrevistas narrativas (auto)biográficas
temáticas individualizadas com quatro professoras voluntárias que atuam entre anos
iniciais e finais do ensino fundamental, da rede municipal de ensino. Posteriormente,
foi desenvolvida a análise compreensiva-interpretativa (SOUZA, 2004; 2014;
BOLÍVAR, 2002). Pautou-se nos seguintes referenciais teóricos: Chrispino (2016;
2005); Santos (2020); Adrião e Peroni (2009); Adrião et al (2016); Abrahão (2003);
Peroni (2015; 2017); Saura, Gutiérrez e Vargas (2021); Freitas (2018); Freire (1996;
1987; 2001; 2007); Clandinin e Conelly (2011); Dourado e Bueno (2001); dentre
outros resultados da pesquisa. A construção de um produto final foi a elaboração de
um roteiro orientador a partir dos autores em estudos e das entrevistas narrativas
(auto)biográficas temáticas de quatro professoras voluntárias, que participaram da
implementação do “Sistema Aprende Brasil” e atuam na escola locus do estudo. O
roteiro orientador tende a colaborar com o processo ensino-aprendizagem
desenvolvido pela escola em estudo, a partir das especificidades de uma escola
localizada no campo, na zona rural de São Pedro do Sul/RS, além de contribuir com
a formação docente permanente dos participantes e dos docentes que tiverem
acesso ao roteiro orientador. | por |
dc.contributor.advisor1 | Sarturi, Rosane Carneiro | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4133511150582100 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Ferraz, Viviane Martins Vital | |
dc.contributor.referee1 | Lunardi, Elisiane Machado | |
dc.contributor.referee2 | Tormes, Diego Dartagnan da Silva | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9700538414378256 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |