dc.creator | Silva, Sabrina Marafiga Cardoso da | |
dc.date.accessioned | 2024-03-12T18:30:08Z | |
dc.date.available | 2024-03-12T18:30:08Z | |
dc.date.issued | 2023-12-20 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31676 | |
dc.description.abstract | This research is linked to the Professional Master's Course, of the Postgraduate
Program in Public Policies and Educational Management, in the Pedagogical
Management and Educational Contexts Research Line and addresses the theme: the
childhood of children in situations of "social vulnerability" The objective general
definition was defined: Understanding how the situation of vulnerability affects the
childhood of children in their first years of schooling. As specific objectives, priority was
given to identifying which characteristics mark the childhood of children in vulnerable
communities, recognizing how play is constituted, the spaces of childhood (where they
play in the community and at school), Knowing the dreams of children who attend the
Municipal Elementary School of Santa Maria. The theoretical framework was based on
studies by Áries (1981), Costa (2023), Freire (1968, 1993 ,1996), Kramer (2007),
Kuhlmann (1998, 2001). The research with a qualitative approach, inspired by authors
such as Faria; Demartini; Prado (2002), Corsaro (2005, 2007) and Müller; Carvalho
(2009). The research was developed based on meetings with children from the first to
the fourth year of elementary school at Escola Municipal de Ensino Fundamental São
João Batista, located in a socially vulnerable community in Santa Maria/RS. Strategies
for data production were used to propose drawings, listen to and observe children, as
well as play itself. The data collected was analyzed according to Bardin (2011, 2015)
through content analysis, which resulted in two topics: Dreaming, imagining and
fantasizing... that's what being a child is! Dreaming about
BEING/HAVING/KNOWING... idealizations of a better future, this is also being a child!
The research demonstrates the perspective of the children themselves, their views, on
how they live, feel and perceive the vulnerability in which they are inserted, collectively
reflecting on the different ways in which children live their childhoods in these contexts.
The technical/educational product is a proposal for a training meeting with the school's
teachers, in which some materials produced by the children during the research will be
exposed and delivered to the teachers with a view to collective reflection on teaching
work with the children. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Infâncias | por |
dc.subject | Vulnerabilidade social | por |
dc.subject | Trabalho docente | por |
dc.subject | Childhoods | eng |
dc.subject | Social vulnerability | eng |
dc.subject | Teaching work | eng |
dc.title | Um olhar para as infâncias de uma escola municipal de ensino fundamental de Santa Maria | por |
dc.title.alternative | A look at the childhoods of a municipal elementary education school in Santa Maria | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa vincula-se ao Curso de Mestrado Profissional, do Programa de Pós
Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional, na Linha de Pesquisa
Gestão Pedagógica e Contextos Educativos e aborda a temática: a infância das
crianças em situação de "vulnerabilidade social”. Como objetivo geral definiu-se:
compreender como a situação de vulnerabilidade afeta a infância de crianças em seus
primeiros anos de escolarização. Como objetivos específicos priorizou-se: identificar
quais características marcam a infância de crianças em comunidades vulneráveis;
reconhecer como se constitui o brincar, os espaços da infância (onde brincam na
comunidade e na escola) e conhecer os sonhos das crianças que frequentam a Escola
Municipal de Ensino Fundamental de Santa Maria. O referencial teórico esteve
pautado nos estudos de Áries (1981), Costa (2023), Freire (1968, 1993,1996), Kramer
(2007), Kuhlmann (1998, 2001). A pesquisa de abordagem qualitativa, inspirada em
autores como Faria; Demartini; Prado (2002), Corsaro (2005, 2007) e Müller; Carvalho
(2009). A pesquisa foi desenvolvida a partir de encontros com as crianças do primeiro
ao quarto ano do ensino fundamental da Escola Municipal de Ensino Fundamental
São João Batista, situada em uma comunidade em situação de vulnerabilidade social
em Santa Maria/RS. Utilizou-se como estratégias para a produção dos dados a
proposição de desenhos, a escuta e observação das crianças bem como o próprio
brincar. Os dados coletados foram analisados segundo Bardin (2011, 2015) através
da análise de conteúdo, o que resultou em dois tópicos: Sonhar, imaginar e fantasiar...
isso é ser criança! Sonhar em SER/TER/CONHECER... idealizações de um futuro
melhor, isso também é ser criança! A pesquisa demonstra a perspectiva da própria
criança, seus olhares, sobre como vivem, sentem e percebem a vulnerabilidade em
que estão inseridas refletindo coletivamente sobre as diferentes formas que as
crianças vivem suas infâncias nesses contextos. O produto técnico/educacional é uma
proposta de um encontro formativo com as professoras da escola, no qual serão
expostos e entregues às professoras alguns materiais produzidos pelas crianças
durante a pesquisa com vistas a reflexão coletiva sobre o trabalho docente junto as
crianças. | por |
dc.contributor.advisor1 | Lima, Graziela Escandiel de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/2375135868191425 | por |
dc.contributor.referee1 | Dolwitsch , Julia Bolssoni | |
dc.contributor.referee2 | Powaczuk, Ana Carla Hollweg | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6382431898537263 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |