dc.creator | Dalla Valle, Taisa de Oliveira Ferro | |
dc.date.accessioned | 2024-04-10T11:33:30Z | |
dc.date.available | 2024-04-10T11:33:30Z | |
dc.date.issued | 2023-11-23 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/31731 | |
dc.description.abstract | The objective of this research is to understand communication in the context of innovation
ecosystems, understanding the relevance of the relational and dialogic character of the
communicative process. With this study, we seek to reflect and analyze the following
problem: how is communication configured in the innovation ecosystem of
Florianópolis? To achieve this, we consider an articulated set of scientific procedures as
a methodological strategy. We start from the theoretical articulation of the concepts of
communication, culture and innovation ecosystems. Through the theoreticalmethodological
path, we understand the limits and potential of strategic communication,
according to proposals by Jorge Duarte (2020). The methods we used in this research
consist of bibliographic and field research, with the objective of collecting primary data
through qualitative interviews. In addition to this stage, we also analyzed the digital
portals of ACATE, FIESC and SCINOVA, as proposed by Serge Proulx (2012) with the
Sociological Analysis of Digital Media. From this, it was possible to verify that media
platforms have structures with limitations that suppress the interactional potential that
could facilitate communication flows between operators. We conclude by believing that
communication developed in the innovative environment of Florianópolis promotes
constitutive effects on relational processes and encourages the development of actions
that enable interactional flows, enabling innovation to happen. Even so, we found that
communication is not developed strategically in the ecosystem, thus providing
possibilities for new learning to build conceptual and practical processes to be
transformed into strategies that make communication in the Florianópolis ecosystem truly strategic. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Comunicação estratégica | por |
dc.subject | Comunicação para inovação | por |
dc.subject | Ecossistemas de inovação | por |
dc.subject | Strategic communication | eng |
dc.subject | Communication for innovation | eng |
dc.subject | Innovation ecosystems | eng |
dc.title | Comunicação estratégica em ambiências de inovação: estudo do ecossistema de Florianópolis | por |
dc.title.alternative | Strategic communication in innovation environments: study of the ecosystem of Florianopolis | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | O propósito desta pesquisa é compreender a comunicação no contexto de ecossistemas
de inovação, entendendo a relevância do caráter relacional e dialógico do processo
comunicativo. Com este estudo, buscamos refletir e analisar a seguinte problemática: de
que forma a comunicação se configura no ecossistema de inovação de Florianópolis? Para
isso, consideramos como estratégia metodológica um conjunto articulado de
procedimentos científicos. Partimos da articulação teórica dos conceitos de comunicação,
cultura e ecossistemas de inovação. Através do percurso teórico-metodológico,
compreendemos os limites e potencialidades da comunicação estratégica, conforme
propõe Jorge Duarte (2020). Os métodos que utilizamos nesta pesquisa consistem em
pesquisa bibliográfica e de campo, com o objetivo de coletar dados primários por meio
de entrevistas de caráter qualitativo. Além dessa etapa, também analisamos os portais
digitais da ACATE e FIESC, conforme propõe Serge Proulx (2012) com a Análise
Sociológica de Mídia Digitais. A partir disso, foi possível aferir que as plataformas
midiáticas possuem estruturas com limitações e que suprimem o potencial interacional
que poderiam facilitar os fluxos comunicacionais entre os atores. Finalizamos acreditando
que a comunicação desenvolvida no ambiente inovativo de Florianópolis promove
afetações constitutivas dos processos relacionais e fomentam o desenvolvimento de ações
que viabilizam os fluxos interacionais, possibilitando que a inovação aconteça. Ainda
assim, constatamos que a comunicação não é desenvolvida de forma estratégica no
ecossistema, propiciando, desse modo, possibilidades para que novos aprendizados de
construção de processos conceituais e práticos transformem-se em estratégias que tornem
a comunicação no ecossistema de Florianópolis, de fato, estratégica. | por |
dc.contributor.advisor1 | Fossá, Maria Ivete Trevisan | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/0718561583412717 | por |
dc.contributor.referee1 | Conrad, Kalliandra | |
dc.contributor.referee2 | Silva, Marcela Guimarães e | |
dc.contributor.referee3 | Cavalho, Luciana Menezes | |
dc.contributor.referee4 | Pichler, Patrícia Franck | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2751642699930339 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Comunicação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Comunicação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Ciências Sociais e Humanas | por |