dc.creator | Alves, Bruna Surdi | |
dc.date.accessioned | 2024-07-03T14:42:39Z | |
dc.date.available | 2024-07-03T14:42:39Z | |
dc.date.issued | 2024-03-08 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32136 | |
dc.description.abstract | This dissertation from the Graduate Program in Public Policies and Educational
Management is linked to the research line Policies and Management of Basic and
Higher Education (LP1) and to the Rizoma/CNPq Research Group. Its objective is to
recognize the importance of student participation processes in the management of
student assistance at UFSM and which demands are identified as priorities in an
institutional policy. With this in mind, the specific objectives are: to discuss the
historical movements of student assistance in Brazil and at the UFSM, which point to
a democratic framework; to discuss the processes and mechanisms for managing
student assistance at the UFSM as a strategy for developing an institutional policy; to
propose an educational product that can provide students with information about
student assistance and make it possible to capture demands for the construction of
an institutional policy; and to design an educational product based on two axes: (i) a
questionnaire proposal; (ii) a Course/Extension Project script proposal. To this end,
we are starting from a historical-critical epistemic-methodological perspective with a
qualitative approach, which designs an exploratory-descriptive study divided into
three stages: "living contemplation of the phenomenon" or exploratory phase;
"analysis of the phenomenon" or fieldwork phase; and "concrete reality of the
phenomenon" or analysis and treatment of the empirical and documentary material.
Finally, we propose an Educational Product consisting of a student participation
questionnaire and an institutional course/project aimed at students with BSE.
Through the process of constructing the Product and the exploratory-descriptive
study, it is understood that multiple student participation strategies can direct and
consolidate an Institutional Policy, so that university management is strengthened
with the presence of students. In this way, students, in their multiple political
alternatives, can address demands that are sometimes invisible in university
management, making up processes of participation and democratization of public spaces. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Políticas públicas educacionais | por |
dc.subject | Assistência estudantil | por |
dc.subject | Participação estudantil | por |
dc.subject | Política institucional | por |
dc.subject | Gestão universitária | por |
dc.subject | Public educational policies | eng |
dc.subject | Student assistance | eng |
dc.subject | Student participation | eng |
dc.subject | Institutional policy | eng |
dc.subject | University management | eng |
dc.title | Gestão participativa na assistência estudantil: sobre a produção de uma política institucional da UFSM | por |
dc.title.alternative | Participative management in student assistance: on the production of an institutional policy at UFSM | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão
Educacional, vincula-se a linha de pesquisa Políticas e Gestão da Educação Básica
e Superior (LP1) e ao Grupo de Pesquisa Rizoma/CNPq, tendo por objetivo
reconhecer a importância de processos de participação de estudantes na gestão da
assistência estudantil da UFSM e que demandas são identificadas como prioritárias
em uma política institucional. Com isso, define-se como objetivos específicos:
debater com movimentos históricos da assistência estudantil no Brasil e na UFSM,
os quais acenam para um marco de democrático; discutir acerca de processos e
mecanismos de gestão da assistência estudantil da UFSM como estratégia de
elaboração de uma política institucional; propor um produto educativo que possa
instrumentalizar estudantes acerca da assistência estudantil e que viabilize a captura
de demandas para a construção de uma política institucional; e desenhar um
produto educativo a partir de dois eixos: i) proposta de questionário; ii) proposta de
roteiro do Curso/Projeto de Extensão. Para tanto, parte-se de uma perspectiva
epistêmico-metodológica histórico-crítica de abordagem qualitativa, a qual desenha
um estudo exploratório-descritivo divido em três etapas: “contemplação viva do
fenômeno” ou fase exploratória; “análise do fenômeno” ou fase do trabalho de
campo; e “realidade concreta do fenômeno” ou, análise e tratamento do material
empírico e documental. Por fim, propomos um Produto Educativo composto por uma
questionário de participação estudantil e um curso/projeto na modalidade
institucional, voltado aos estudantes com BSE. Mediante o processo de construção
do Produto e o estudo exploratório-descritivo compreende-se que múltiplas
estratégias de participação estudantil podem direcionar e consolidar uma Política
Institucional, de maneira que a gestão universitária seja fortalecida com a presença
de estudantes. Assim, os estudantes em suas múltiplas alternativas políticas podem
acenar para demandas por vezes invisibilizadas na gestão universitária, perfazendo
processos de participação e de democratização dos espaços públicos. | por |
dc.contributor.advisor1 | Costa, Joacir Marques da | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4415592608164551 | por |
dc.contributor.referee1 | Kehler, Gabriel dos Santos | |
dc.contributor.referee2 | Motta, Graziela da Silva | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1195129956745668 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |