dc.creator | Kolling, Luciane Inês | |
dc.date.accessioned | 2024-07-04T19:31:08Z | |
dc.date.available | 2024-07-04T19:31:08Z | |
dc.date.issued | 2023-05-26 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32164 | |
dc.description.abstract | The present dissertation has as research theme, Music Education in practices of uniteacher reference teachers in Early Childhood Education revealed in their ways of
being a teacher. As a general objective, we sought to understand how teachers of Early
Childhood Education, preferably graduates of the Pedagogy course at the Federal
University of Santa Maria, constitute their teaching ways with music in the school
space. Specifically, we sought to identify why, in what way and at what moments singleteacher teachers work with music in the school space; to know which practices are
most developed by single-teacher teachers to work with children in music; understand
how single-teacher teachers interrelate musical learning experiences in the set of other
fields of experience. As a source of data production for qualitative research
(BRANDÃO, 2001; MINAYO, 2009) two research instruments were used: semi-open
questionnaire (GIL, 1999; BABBIE, 2003) and focus group (BAUER; GASKEL, 2002;
GATTI, 2005; OLIVEIRA, et al. 2020). For the analysis of the narratives, the
comprehensive-interpretative analysis was used (SOUZA, 2006, 2014). The analyzes
carried out are presented by five Thematic Analysis Units: “Working with music”, “The
teacher's role”, “Musicalizing”, “A sensitive listener” and “Children's songs”. From the
above, it is important to reflect on the professional who graduated from the Pedagogy
course and their ways of being a single teacher, on being a reference teacher who
enhances music in their classroom and deepens their repertoire of knowledge and
knowledge about the world, for and with children in Early Childhood Education. | eng |
dc.description.sponsorship | Conselho Nacional de Pesquisa e Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação musical | por |
dc.subject | Educação Infantil | por |
dc.subject | Unidocência | por |
dc.subject | Pedagogia | por |
dc.subject | Modos de ser docente | por |
dc.subject | Music education | eng |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Pedagogy | eng |
dc.subject | Ways of being a teacher | eng |
dc.title | Educação musical e unidocência: modos de ser professora na educação infantil | por |
dc.title.alternative | Music education and unidocência: ways of being a teacher in early childhood education | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A presente dissertação tem por tema de pesquisa, a Educação Musical em práticas
de professoras de referência unidocentes na Educação Infantil reveladas em seus
modos de ser docente. Como objetivo geral buscou-se compreender como
professoras de Educação Infantil, preferencialmente egressas do curso de Pedagogia
da Universidade Federal de Santa Maria, constituem seus modos docentes com
música no espaço escolar. Especificamente, buscou-se identificar por que, de que
forma e em quais momentos professoras unidocentes trabalham com a música no
espaço escolar; conhecer quais são as práticas mais desenvolvidas por professoras
unidocentes para trabalhar música com as crianças; entender como professoras
unidocentes inter-relacionam as experiências de aprendizagem musicais no conjunto
dos demais campos de experiências. Como fonte de produção de dados para a
pesquisa qualitativa (BRANDÃO, 2001; MINAYO, 2009) teve-se como base dois
instrumentos de investigação: questionário semiaberto (GIL, 1999; BABBIE, 2003) e
grupo focal (BAUER; GASKEL, 2002; GATTI, 2005; OLIVEIRA, et al. 2020). Para a
análise das narrativas tomou-se a analise compreensiva-interpretativa (SOUZA, 2006,
2014). As análises realizadas estão apresentadas por cinco Unidades de Análise
temática: “Trabalhando com a música”, “O papel da professora”, “Musicalizar”, “Um
ouvinte sensível” e “Músicas infantis”. A partir do exposto, sublinha-se a importância
de refletir sobre o profissional egresso do curso de Pedagogia e seus modos de ser
unidocente, sobre ser professora referência que potencializa a música em sua sala de
aula e aprofunda repertório de conhecimentos e saberes sobre o mundo, para e com
as crianças de Educação Infantil. | por |
dc.contributor.advisor1 | Bellochio, Cláudia Ribeiro | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8653053694824805 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Correa, Aruna Noal | |
dc.contributor.referee1 | Pacheco, Eduardo Guedes | |
dc.contributor.referee2 | Salva, Sueli | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9829686799084423 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |