dc.creator | Uecker, Taciana | |
dc.date.accessioned | 2024-07-05T13:35:40Z | |
dc.date.available | 2024-07-05T13:35:40Z | |
dc.date.issued | 2024-03-08 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32171 | |
dc.description.abstract | This thesis is a bet on teaching, which can be extended to any teaching, but especially teaching for/with children. By problematizing teaching, I tried to come up with a thesis based on the questions: How can we think about teaching together with three threads: childhood, school and inventiveness? How do these threads become power to produce other relationships with children and inspire [other] teachers? In view of these questions, the objective: to problematize teaching by being a teacher for/with childhoods. In order to carry out the research, I produced a collection of snapshots that are part of my teaching experience with children and that make it teaching, experience, possibility and invention. Methodologically with a [dis]tangle of threads [words] to think about the in-between. Childhood, school and inventiveness, which, like threads, took center stage in the [dis]entanglement. I wrote this as a teacher-researcher in the making, who in [un]tangling seeks to avoid knots in order to bet on ties that can be unmade/re-made as many times as possible and necessary. In this way, the experience of teaching makes it possible to [dis]entangle other modes of teacher constitution when childhood [infanciar] and inventiveness move through an action of [being] teaching, which puts into operation a teacher function and the production of the school as territory[s] of inventiveness and experience. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Docência | por |
dc.subject | Infância[s] | por |
dc.subject | Escola | por |
dc.subject | Inventividade | por |
dc.subject | Território | por |
dc.subject | Teaching | eng |
dc.subject | Childhood[s] | eng |
dc.subject | School | eng |
dc.subject | Inventiveness | eng |
dc.subject | Territory | eng |
dc.title | [Des]emaranhando a docência entre infância[s], escola e inventividade | por |
dc.title.alternative | [Dis]entanglement teaching between childhood, school and inventiveness | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | Este ensaio-tese é uma aposta na docência, pode-se estender a qualquer docência, mas em especial à docência para/com as infâncias. Problematizando à docência, procurei pensar uma tese a partir das perguntas: Como pensar à docência junto de três fios: infância, escola e inventividade? Como esses fios se tornam potência para produzir outras relações com as crianças e inspirar [outros] docentes? Diante das perguntas, o objetivo: Problematizar à docência sendo docente para/com as infâncias. Para o desenvolvimento da pesquisa, produzi como materialidade uma coleção de instantâneos-demorados que são parte da minha experiência docente com as crianças e que faz dela, uma docência, experiência, possibilidade e invenção. Metodologicamente com um [des]emaranhado de fios [palavras] para pensar o entre. Infância, escola e inventividade, que como fios, ganharam centralidade no [des]emaranhado. Ocupei-me dessa escrita enquanto docente-pesquisadora em produção, que ao [des]emaranhar-se busca evitar nó para apostar em laços que pode ser des/re-feito tantas vezes que for possível e necessário. Desta forma, a experiência da docência torna possível [des]emaranhar outros modos de constituição docente quando, a infância [infanciar] e a inventividade, movimentam-se por uma ação de [ser] docência, que coloca em funcionamento uma função-educador[a] e a produção da escola enquanto território[s] de inventividade e experiência. | por |
dc.contributor.advisor1 | Possa, Leandra Bôer | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1050405469171971 | por |
dc.contributor.referee1 | Carvalho, Rodrigo Saballa de | |
dc.contributor.referee2 | Hattge, Morgana Domênica | |
dc.contributor.referee3 | Segat, Taciana Camera | |
dc.contributor.referee4 | Menezes, Eliana Da Costa Pereira de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/9050445553522704 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |