dc.creator | Nascimento, Marina Ramos de Carvalho do | |
dc.date.accessioned | 2024-07-17T20:56:42Z | |
dc.date.available | 2024-07-17T20:56:42Z | |
dc.date.issued | 2024-04-26 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32357 | |
dc.description.abstract | This dissertation is part of Research Line 2: Educational Policies, Educational
Practices and their Interfaces, of the Postgraduate Program in Education (PPGE), of
the Federal University of Santa Maria (UFSM), as well as in the studies of Kairós -
Group of Studies and Research on Work, Education and Public Policies. The theme
of this work is Early Childhood Education and pedagogical work with babies, in order
to respond to the following question: using documentary analysis and interviews with
baby teachers as a reference, what are the meanings of pedagogical work in public
schools in the municipality of Santa Maria/RS? The objective was to analyze the
meanings of the pedagogical work of nursery teachers in public schools in the
municipality of Santa Maria in Rio Grande do Sul, based on interviews and
documentary analysis. For the production and analysis of data, the theoreticalmethodological contribution was sought from the Analysis of Movements of Senses
(AMS). During the research, the works already produced with this theme were
mapped, totaling 7 researches, including theses and dissertations, in the Capes
Catalog of Theses and Dissertations. Also, the Pedagogical Political Projects (PPP)
of the institutions that participated in the research were mapped, the guiding
document for the pedagogical work, as well as the documents, highlighting the
National Curricular Guidelines for Early Childhood Education (2009), National
Common Curricular Base (2017), Gaúcho Curricular Reference (2018) and the
municipality's Curricular Guiding Document (2019). This movement of analyzing
public policies, pedagogical projects and teachers' speeches highlighted three
meanings about pedagogical work with babies: a) practice, b) absence and c)
autonomy. These meanings constitute fundamental elements to understand, in the
teachers' discourse, the dynamics and perspectives of pedagogical work with babies
in public schools in the city of Santa Maria/RS. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Trabalho pedagógico | por |
dc.subject | Bebês | por |
dc.subject | Child education | eng |
dc.subject | Pedagogical work | eng |
dc.subject | Babies | eng |
dc.title | Sentidos sobre o trabalho pedagógico das professoras de bebês no município de Santa Maria/RS | por |
dc.title.alternative | Feelings about the pedagogical work of teachers of babies in the municipality of Santa Maria/RS | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação insere-se na Linha de Pesquisa 2: Políticas Educacionais, Práticas
Educativas e suas Interfaces, do Programa de Pós-graduação em Educação
(PPGE), da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), bem como nos estudos
do Kairós - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Trabalho, Educação e Políticas
Públicas. A temática deste trabalho é a Educação Infantil e o trabalho pedagógico
com bebês, a fim de responder à seguinte problematização: tendo por referência
análise documental e entrevista com professoras de bebês, quais os sentidos do
trabalho pedagógico nas escolas públicas do município de Santa Maria/RS? O
objetivo foi analisar os sentidos do trabalho pedagógico de professoras de berçário
nas escolas públicas do município de Santa Maria no Rio Grande do Sul, com base
em entrevistas e análise documental. Para a produção e análise dos dados buscouse o aporte teórico-metodológico a Análise dos Movimentos de Sentidos (AMS).
Durante a pesquisa, foram mapeados os trabalhos já produzidos com essa temática,
totalizando 7 pesquisas, entre teses e dissertações, no Catálogo de Teses e
Dissertações da Capes. Também, mapeou-se os Projetos Políticos Pedagógicos
(PPP) das instituições que participaram da pesquisa, documento orientador do
trabalho pedagógico, bem como os documentos, destacando-se as Diretrizes
Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (2009), Base Nacional Comum
Curricular (2017), Referencial Gaúcho Curricular (2018) e o Documento Orientador
Curricular do município (2019). Esse movimento de análise das políticas públicas,
dos projetos pedagógicos e dos discursos das professoras evidenciou três sentidos
sobre o trabalho pedagógico com bebês: a) prática, b) ausência e c) autonomia.
Esses sentidos constituem elementos fundamentais para compreender, no discurso
das professoras, a dinâmica e as perspectivas do trabalho pedagógico com bebês
nas escolas públicas do município de Santa Maria/RS. | por |
dc.contributor.advisor1 | Ferreira, Liliana Soares | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4007512293061299 | por |
dc.contributor.referee1 | Mello, Debora Teixeira de | |
dc.contributor.referee2 | Tomazzetti, Cleonice Maria | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/1213326416277799 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |