dc.creator | D'Andrea, Crystina Di Santo | |
dc.date.accessioned | 2019-08-21T15:27:29Z | |
dc.date.available | 2019-08-21T15:27:29Z | |
dc.date.issued | 2016-06-14 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/17982 | |
dc.description.abstract | The thesis here elaborated it is the result of an investigation developed in relationships of learning, from 2013 to 2015. Given the fact that this is a research that uses an (auto)biographic method, it began a long time before this and isn’t yet complete. It involved, as research territory PNAIC developed by Federal University of Santa Maria – UFSM, at the poles of Santa Maria (2013), Santa Rosa (2014) and Caxias do Sul, 2015, at the Working Groups (GTs), which I accompanied as a Trainer. These are studies about the training of literacy teachers and the (trans)formations of their pedagogical practices creators of possibilities for all children to learn. In what time/movement do you teach and do you learn? How are the public politics capable of potentialize and trespass the traditional boundaries and the weariness of pedagogy, disrupting from the simple perpetuation of collective studies and of a set discourse? The formation of teachers passes through the construction of the making ambience of the culture of teaching. By causing strangeness, it allows the construction of new principles guided by practice and theorized in ambience. The pedagogical practices change as the person (trans)forms. Learning has to be (trans)forming, it can’t be the same as the ones already done and engraved in the memory of making, in the discourses of everyday. To make it different, it is also needed to know different, discovering a phenomenology of the culture of teaching’s constructive education. This Thesis is the result of the search for (trans)formative difference, for the ambience that promotes the pedagogical (trans)formation capable of alphabetize our children during the right age. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Ambiência | por |
dc.subject | Cultura da professoralidade | por |
dc.subject | Fenomenologia da educação | por |
dc.subject | (Auto)biografia | por |
dc.subject | (Trans)formação | por |
dc.subject | Culture of teaching | eng |
dc.subject | Ambience | eng |
dc.subject | (Auto)biografhy | eng |
dc.subject | Phenomenology of education | eng |
dc.subject | (Trans)formation of teachers | eng |
dc.title | Fazendo a diferença.histórias de professoras alfabetizadoras participantes do Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa – PNAIC: tecendo a vida em (trans)formação: o diário de bordo em escrituras de si e do outro | por |
dc.title.alternative | Making a difference. stories of literacy teachers participants of the National Pact for Literacy at the Right Age – PNAIC: weaving life in (trans)formation: the journal in scriptures of one self’s and another’s | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | A tese aqui elaborada, é o resultado de uma investigação pautada em uma abordagem qualitativa desenvolvida em relações de aprendizagens, de 2013 a 2015. Por se tratar de uma pesquisa com o método (auto)biográfico, seu tempo iniciou-se muito antes disso e ainda não terminou. Envolveu, como território de pesquisa o PNAIC desenvolvido pela Universidade Federal de Santa Maria – UFSM, nos polos de Santa Maria (2013), Santa Rosa (2014) e Caxias do Sul, 2015, nos Grupos de Trabalho (GTs) com os quais acompanhei como Formadora. São estudos sobre a formação de professores alfabetizadores e as (trans)formações das suas práticas pedagógicas criadoras de possibilidades de que todas as crianças aprendam. Em que tempo/movimento se ensina e se aprende? Como as políticas públicas são capazes de potencializar-se e transgredir as barreiras tradicionais e as mesmices do fazer pedagógico, ao romper com a simples perpetuação dos estudos coletivos de um discurso posto? A formação de professores perpassa pela construção da ambiência formadora da cultura da professoralidade. (HUSSERL – 1859-1938; ORTEGA, 1999; BOFF, 2001; BRANDÃO, 2002; TONUCCI, 2003) Ao causar o estranhamento, permite a construção de novos princípios pautados na prática e teorizados em ambiência (FREIRE, 1981, 1997, 1998; OLIVEIRA, 2009; ABRAHÃO, 2004, 2010; CERTEAU, 2012; BARCELOS, 2014). As práticas pedagógicas se modificam na medida em que a pessoa se (trans)forma. Uma formação precisa ser (trans)formadora, não pode ser igual as já formatadas e gravadas na memória do fazer, nos discursos do cotidiano. Para fazer diferente, também precisamos saber diferente, descobrindo uma fenomenologia da educação construtora da cultura da professoralidade. Esta Tese é o resultado da busca pela diferença (trans)formadora, através da (auto)biografia em memórias protagonistas da ambiência envolvente da (trans)formação pedagógica capaz de alfabetizar nossas crianças na idade certa. | por |
dc.contributor.advisor1 | Antunes, Helenise Sangoi | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/6804330341401151 | por |
dc.contributor.referee1 | Tomazzetti, Cleonice Maria | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4821077407620769 | por |
dc.contributor.referee2 | Souza, Elaine Constant Pereira de | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/8152875687861200 | por |
dc.contributor.referee3 | Abrahão, Maria Helena Menna Barreto | |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/0244287001731375 | por |
dc.contributor.referee4 | Barcelos, Valdo Hermes de Lima | |
dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/7447760896466057 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/6081650175089385 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |