dc.creator | Dallabrida, Iara Cadore | |
dc.date.accessioned | 2020-02-10T14:48:53Z | |
dc.date.available | 2020-02-10T14:48:53Z | |
dc.date.issued | 2019-08-07 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/19534 | |
dc.description.abstract | This thesis report was carried out under the Graduate Program in Education of the
Federal University of Santa Maria, in the research line Education and Arts and is linked
to the research group FAPEM: Training, Action and Research in Music Education. His
general objective was to understand pedagogical rationalities of Music in courses of
Pedagogy of Rio Grande do Sul from narratives of teachers who work in Arts and / or
Music disciplines in these courses. Specifically, it sought to know the formation and life
trajectories of these subjects, to identify what knowledge / contents / experiences and
methodologies are developed, why they choose them and to apprehend meanings that
the formators attribute to Music. The theoretical framework that underlies the research
was constructed from the studies on Teacher Thought (CLARK, PETERSON, 1984,
PACHECO, 1995, GARCIA, 1995, PEREZ-GOMES, 1998 and, in Musical Education,
BEINEKE, 2000; DEL BEM, 2001; LOURO, 2004, SOUZA, 2010), when considering
the teacher a reflective professional (SCHÖN, 2000, DEWEY, 1910; Zeichner, 2008)
is a mobilizer of knowledge (GAUTHIER, 1998; TARDIF; LESSARD; LAHAYE , 1989),
motivated the concept of pedagogical rationality (CARVALHO, 2007), understood as
the pedagogical reasons of the teacher. In order to understand such rationalities, which
are constituted in the significances and meanings (VYGOTSKY, 2009) constructed by
the subjects, the Analysis by Nuclei of Significances (AGUIAR; OZELLA, 2003; 2006).
It was concluded that the pedagogical rationalities in Music in Pedagogy courses have
developed: a) Music as sounds; b) Music as language; c) Music while school activities;
d) Music as a creative expression. However, these rationalities are singular and hybrid
(Canclini, 2012) because the formators corroborate and diverge, at the same time,
about ways of being of Music in the formation of the teacher of reference, from frames
of reference (DEL BEN, 2001; CARVALHO, 2007) built on the personal-academicprofessional
experiences of these formators. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação musical | por |
dc.subject | Pedagogia | por |
dc.subject | Racionalidade pedagógica | por |
dc.subject | Music education | eng |
dc.subject | Pedagogy | eng |
dc.subject | Pedagogical rationality | eng |
dc.title | Racionalidades pedagógicas na música em cursos de pedagogia: um estudo no Rio Grande do Sul | por |
dc.title.alternative | Pedagogical rationalities in music in pedagogy courses: a study in Rio Grande do Sul | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | A pesquisa de tese foi realizada no âmbito do Programa de Pós-Graduação em
Educação da Universidade Federal de Santa Maria, na linha de pesquisa Educação e
Artes e está vinculada ao grupo de pesquisa FAPEM: Formação, Ação e Pesquisa em
Educação Musical. Teve como objetivo geral compreender racionalidades
pedagógicas da Música em cursos de Pedagogia do Rio Grande do Sul a partir de
narrativas de formadores que atuam em disciplinas de Artes e/ou Música, nestes
cursos. Especificamente, buscou-se conhecer a formação e trajetórias de vida desses
sujeitos, identificar quais conhecimentos/conteúdos/experiências e metodologias são
desenvolvidos, por que eles os elegem e apreender sentidos que os formadores
atribuem à Música. O referencial teórico que fundamentou a pesquisa foi construído a
partir dos estudos sobre o Pensamento do Professor (CLARK; PETERSON, 1984;
NÓVOA, 1992; PACHECO, 1995; GARCIA, 1995; PEREZ-GOMES, 1998 e, na
Educação Musical, BEINEKE, 2000; DEL BEN, 2001; LOURO, 2004, SOUZA, 2010),
que ao considerarem o professor um profissional reflexivo (SCHÖN, 2000; DEWEY,
1910; Zeichner, 2008) mobilizador de saberes (GAUTHIER, 1998; TARDIF;
LESSARD; LAHAYE, 1991; SCHULMAN, 1987), motivaram o conceito de
racionalidade pedagógica (CARVALHO, 2007), entendida a partir das razões
pedagógicas do professor formador. Para compreender tais racionalidades, que se
constituem nos sentidos e significados (VUGOTSKY, 2009) construídos pelos sujeitos,
foi realizada a Análise por Núcleos de Significação (AGUIAR; OZELLA, 2003; 2006;
2016). Concluiu-se que as racionalidades pedagógicas na Música nos cursos de
Pedagogia têm potencializado movimentos da educação musical na Pedagogia a
partir das seguintes significações: a) Música enquanto sons; b) Música enquanto
linguagem; c) Música enquanto atividades escolares; d) Música enquanto expressão
criadora. Contudo, estas racionalidades são singulares e híbridas (CANCLINI, 2012)
no sentido de que os formadores corroboram e divergem, ao mesmo tempo, sobre
modos de ser da Música na formação do professor de referência, a partir de quadros
de referência (DEL BEN, 2001; CARVALHO, 2007) construídos nas experiências
pessoais-acadêmicas-profissionais destes formadores. | por |
dc.contributor.advisor1 | Bellochio, Cláudia Ribeiro | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8653053694824805 | por |
dc.contributor.referee1 | Louro-Hettwer, Ana Lúcia de Marques e | |
dc.contributor.referee1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8744911424416533 | por |
dc.contributor.referee2 | Tomazetti, Elisete Medianeira | |
dc.contributor.referee2Lattes | http://lattes.cnpq.br/3942924352722374 | por |
dc.contributor.referee3 | Requião, Luciana Pires de Sá | |
dc.contributor.referee3Lattes | http://lattes.cnpq.br/2687869588131721 | por |
dc.contributor.referee4 | Torres, Maria Cecília de Araujo Rodrigues | |
dc.contributor.referee4Lattes | http://lattes.cnpq.br/7834920626343641 | por |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/8857524889271871 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |