dc.creator | Sanderson, Helenne Schroeder | |
dc.date.accessioned | 2021-11-25T14:53:58Z | |
dc.date.available | 2021-11-25T14:53:58Z | |
dc.date.issued | 2020-11-26 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/22986 | |
dc.description.abstract | The study entitled “Bilingual Youtubers: intercultural artifacts in the school scenario of deaf
education” was developed along with the Graduate Program in Education, in the area of Special
education, Inclusion and Difference. My intention in this paper was to look at intercultural,
hybrid and contemporary experiences of life that, today, organize both deaf schools and
movements. Thus, the problem that guided this study was to understand how content produced
by bilingual youtubers has been constructing other ways to spread and consume culture in deaf
school. To solve this problem, two specific objectives were proposed: (i) to identify what kinds
of cultural contents in Libras are produced in the youtubers’ channels; and (ii) to understand
how hearing and deaf teachers and students have been consuming youtubers’ productions at
school. This study follows the theoretical-methodological perspective of cultural studies in
education and deaf studies. Therefore, the paper acknowledges these fields as possibilities of
analysis, as they make and effort to look at matters of the deaf universe and culture in a more
plural and less generalized way. Regarding this study’s methodological organization, we
assembled two sets of data: (a) five Brazilian bilingual youtubers’ channels and their contents;
and (b) teachers’, hearers’ and deaf students’ narratives from a deaf school in Rio Grande do
Sul. The material from these narratives were essential to understand how deaf students and
teachers (hearing and deaf) consume bilingual youtubers’ content in their classes, as well as to
identify the effects of the contents prepared by these channels in the school’s everyday life. By
problematizing the contemporary way of life of deaf people, through an analysis of YouTube
channels, I find possibilities to conceptualize the deaf school as one of the loci for
transformation, negotiation and production of other forms of deaf existence, based on
intercultural relations. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Youtubers bilíngues | por |
dc.subject | Escola de surdos | por |
dc.subject | Interculturalidade | por |
dc.subject | Culturas surdas | por |
dc.subject | Educação bilíngue | por |
dc.subject | Bilingual youtubers | eng |
dc.subject | Deaf school | eng |
dc.subject | Interculturality | eng |
dc.subject | Deaf cultures | eng |
dc.subject | Bilingual education | eng |
dc.title | Youtubers bilíngues: artefatos interculturais no cenário escolar da educação de surdos | por |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | A pesquisa intitulada “Youtubers Bilíngues: artefatos interculturais no cenário escolar da
escolar da Educação de Surdos” foi desenvolvida junto ao Programa de Pós-Graduação em
Educação, na linha de pesquisa Educação Especial, Inclusão e Diferença. Minha intenção nesse
estudo foi olhar para as vivências contemporâneas, híbridas e interculturais da vida que, hoje,
organizam tanto os movimentos quanto as escolas de surdos. Nesse sentido, o problema que
conduziu essa pesquisa foi compreender de que maneira os materiais produzidos por youtubers
bilíngues vêm construindo outras formas de circulação e consumo cultural na escola de surdos.
Para responder a esse problema, dois objetivos específicos foram pensados: (i) identificar que
tipos de conteúdos culturais em Libras são produzidos nos canais dos youtubers; e (ii) entender
como os alunos e professores surdos e os ouvintes têm consumido as produções dos youtubers
na escola. Esse estudo se inscreve na perspectiva teórico-metodológica dos Estudos Culturais
em Educação e dos Estudos Surdos. Assim, o trabalho reconhece esses campos como
possibilidades de análise, uma vez que eles se ocupam de olhar para as questões da cultura e do
mundo surdo de modo mais plural e menos generalizado. Para fins de organização metodológica
desse estudo, foram constituídos dois conjuntos de materialidades: (a) canais de cinco youtubers
bilíngues brasileiros e seus conteúdos; e (b) narrativas de professores, ouvintes e alunos surdos
de uma escola de surdos do Rio Grande do Sul. Os materiais produzidos por essas narrativas
foram essenciais para entender como os alunos surdos e professores (surdos e ouvintes)
consomem as produções dos youtubers bilíngues nas suas aulas, assim como para identificar os
efeitos dos conteúdos elaborados por esses canais no cotidiano escolar. Ao problematizar os
modos de vida contemporânea das pessoas surdas, por meio da análise dos canais do YouTube,
encontro possibilidades de pensar a escola de surdos como um dos lócus para transformação,
negociação e produção de outras formas de existência surda, a partir das relações interculturais. | por |
dc.contributor.advisor1 | Lunardi-Lazzarin, Márcia Lise | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/1361785565182358 | por |
dc.contributor.referee1 | Camatti, Liane | |
dc.contributor.referee2 | Rosa, Emiliana Faria | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/5880699002791325 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |