dc.creator | Postal, Ana Paula Quevedo | |
dc.date.accessioned | 2022-08-09T17:18:59Z | |
dc.date.available | 2022-08-09T17:18:59Z | |
dc.date.issued | 2021-06-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/25837 | |
dc.description.abstract | This research, from the Professional Master's Course in Public Policies and
Educational Management, the Graduate Program in Public Policies and Educational
Management, the Federal University of Santa Maria (UFSM-RS), research line I -
Policies and Management of Basic Education- addresses the theme of continuing
education of teachers of Early Childhood Education and its relationship with the quality
of pedagogical practice. The study has as a general objective to analyze the
importance of continuing education for early childhood education teachers in a school
in the municipal network of Santa Maria, from 2016 to 2020, and discusses how this
training has contributed to the qualification of pedagogical practices. For specific
objectives, it is prioritized to analyze the legal documents and public policies related to
the career plan and the continuing education of early childhood education teachers of
the Municipal Network of Santa Maria; reflect on continuing education and
contributions to pedagogical practices in Early Childhood Education. The study is
based on a research of qualitative approach, of the action research type and having
as research subjects the managers and teachers of early childhood education, using
the techniques of semi-structured interview research with the teachers of the
researched school and participant observation. The theoretical framework is organized
based on the authors Minayo (2010), Thiollent (2011), Bardin (2011), Kramer (2007),
Kishimoto (1999), Tardif (2000, 2002), Imbernón (2010), Campos (2006,2018), Gatti
(2008), Oliveira-Formosinho (2009,2016,2018), Kuhlmann (2000). The product will be
a virtual portfolio presenting the results of the research, the training path of teachers
and personal testimony about their professional development, recognizing the
relationship of continuing education with the qualification of pedagogical practices in
Early Childhood Education. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Formação continuada de professores (as) | por |
dc.subject | Plano de carreira | por |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Continuing training of teachers | eng |
dc.subject | Career plan | eng |
dc.title | A formação continuada de professoras e suas implicações na qualidade da prática pedagógica da educação infantil: um estudo em uma escola da rede municipal na rede municipal de Santa Maria/RS de 2016 a 2020 | por |
dc.title.alternative | The continuous teacher education and its implications on the quality of the pedagogical practice of early childhood education: a study in a municipal network school in the municipal network of Santa Maria/RS from 2016 to 2020 | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta pesquisa, do Curso de Mestrado Profissional em Políticas Públicas e Gestão
Educacional, do Programa de Pós-graduação em Políticas Públicas e Gestão
Educacional, da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM-RS), linha de pesquisa
I - Políticas e Gestão da Educação Básica- aborda a temática da formação continuada
de professoras da Educação Infantil e a sua relação com a qualidade da prática
pedagógica. O estudo tem por objetivo geral analisar a importância da formação
continuada para as professoras da Educação Infantil em uma escola da rede municipal
de Santa Maria, no período de 2016 a 2020, e discute de que forma essa formação
tem contribuído para a qualificação das práticas pedagógicas. Por objetivos
específicos prioriza-se analisar os documentos legais e as políticas públicas
relacionadas ao plano de carreira e a formação continuada das professoras de
Educação Infantil da Rede Municipal de Santa Maria; refletir acerca da formação
continuada e as contribuições para as práticas pedagógicas na Educação Infantil. O
estudo está fundamentado numa pesquisa de abordagem qualitativa, do tipo
pesquisa-ação e tendo como sujeitos de pesquisa as gestoras e as professoras da
educação Infantil, utilizando-se das técnicas de pesquisa entrevista semiestruturada
com as professoras da escola pesquisada e observação participante. O referencial
teórico está organizado com base nos autores/as Minayo (2010), Thiollent (2011),
Bardin (2011), Kramer (2007), Kishimoto (1999), Tardif (2000, 2002), Imbernón (2010),
Campos (2006,2018), Gatti (2008), Oliveira-Formosinho (2009,2016,2018), Kuhlmann
(2000). O produto realizado será um portfólio virtual apresentando os resultados da
pesquisa, o percurso formativo das professoras e depoimento pessoal sobre o seu
desenvolvimento profissional, reconhecendo a relação da formação continuada com
a qualificação das práticas pedagógicas na Educação Infantil. | por |
dc.contributor.advisor1 | Mello, Débora Teixeira de | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4715070196182654 | por |
dc.contributor.referee1 | Flores, Maria Luiza Rodrigues | |
dc.contributor.referee2 | Lima, Graziela Escandiel de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/2882592969097486 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas e Gestão Educacional | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |