dc.creator | Prohmann, Patricia Rosi | |
dc.date.accessioned | 2023-02-27T13:35:57Z | |
dc.date.available | 2023-02-27T13:35:57Z | |
dc.date.issued | 2022-12-13 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/27898 | |
dc.description.abstract | This thesis seeks to contribute to a critique of education, understanding violence as part of it
and as a social phenomenon. This criticism is based on the studies of Walter Benjamin, where
he proposes the understanding of violence through mythical and divine contradiction.
Benjamin, in the text “For a critique of violence”, only names education as an example of
divine violence and from there we started the research that brought to light the unilaterality of
this statement. A statement that we found to be one-sided because it did not encompass the
reality of education, which was shown in a dubious way like the two forms of violence
described by Benjamin. In this context, it is possible to glimpse the dialectic overlapping of
the classification proposed by Benjamin for violence, in a kind of conceptual shift: we can
concretely perceive mythical education and divine education. In the course of the thesis we
unveil these two aspects of education, exposing their contradiction. We worked directly with
the two main Benjaminian influences: historical-materialism and anarchism, influences that
supported the points raised for this critique of education. To do so, we tread the dialectical
path through various elements in a writing linked with contemporary facts that dialogue with
the authors and with the discoveries that this dialogue provided, taking us beyond the
appearance of education. We then demonstrate that education is constituted by the violence
that is shown in this contradiction, in which we unveil this duplicity: the first one that turns to
the market, to bureaucratic processes, to the maintenance of the State and the law, which is
the mythical education; and the second, which is shown in the fissures, debris and deviations,
in a happening made present in the now-time that is not controlled, but whose existence we
can evaluate by its results and its break with oppression: divine education. Finally, this
enables another role for the educator, it enables another understanding of what education is, of
its emergence as mythical education or divine education, and which also involves
understanding violence. From these premises launched so that education is not a project
limited to the conditions of capital, we need to know what kind of education we are
promoting. The thesis, in this sense, helps us to perceive if we are reinforcing the mythical
education, in the bases explained here, that uses the violence of the capital as a form of
maintenance and establishment of the cycle of domination and oppression; or, if we are
constantly attentive to every revolutionary instant that divine education can compose to resist
and revolutionize society from its first structure. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Violência | por |
dc.subject | Divina | por |
dc.subject | Mítica | por |
dc.subject | Revolução | por |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | Violence | eng |
dc.subject | Divine | eng |
dc.subject | Mythic | eng |
dc.subject | Revolution | eng |
dc.title | Para uma crítica da educação e por uma compreensão da violência | por |
dc.title.alternative | For a critique of education and for an understanding of violence | eng |
dc.type | Tese | por |
dc.description.resumo | A presente tese busca contribuir para uma crítica da educação compreendendo a violência
como parte da mesma e como fenômeno social. Essa crítica tem como fio condutor os estudos
de Walter Benjamin, onde este, propõe a compreensão da violência através da contradição
mítica e divina. Benjamin, no texto “Para uma crítica da violência”, apenas nomeia a
educação como exemplo de violência divina e a partir daí iniciamos a pesquisa que trouxe à
tona a unilateralidade desta afirmação. Afirmação que descobrimos unilateral pois não
comportava a realidade da educação, que se mostrava de forma dúbia como as duas violências
descritas por Benjamin. Neste contexto, é possível vislumbrar a sobreposição dialética da
classificação proposta por Benjamin para a violência, numa espécie de deslocamento
conceitual: podemos perceber concretamente a educação mítica e a educação divina. No
decorrer da tese desvelamos estes dois aspectos da educação, expondo a sua contradição.
Trabalhamos diretamente com as duas principais influências benjaminianas: o materialismohistórico e o anarquismo, influências estas que fundamentaram os pontos levantados para esta
crítica da educação. Para tanto, trilhamos o caminho dialético através de vários elementos em
uma escrita vinculada com fatos contemporâneos que dialogam com os autores e com as
descobertas que este diálogo proporcionou, nos levando para além da aparência da educação.
Demonstramos então que a educação é constituída pela violência que se mostra nessa
contradição, em que desvelamos essa duplicidade: a primeira que se volta para o mercado,
para processos burocráticos, para manutenção do Estado e do direito, que é a educação mítica;
e a segunda, que se mostra nas fissuras, escombros e desvios, num acontecer presentificado no
tempo-do-agora que não se controla, mas da qual podemos avaliar a existência por seus
resultados e seu rompimento com a opressão: a educação divina. Por fim, isso possibilita
outro papel ao educador, possibilita outro entendimento do que seja educação, de seu
aparecimento como educação mítica ou educação divina e que, também passa pela
compreensão da violência. A partir dessas premissas lançadas para que a educação não seja
um projeto limitado às condições do capital, precisamos saber a que tipo de educação estamos
promovendo. A tese, neste sentido nos ajuda a perceber se estamos reforçando a educação
mítica, nas bases aqui explicitadas, que usa a violência do capital como forma de manutenção
e instauração do ciclo de dominação e opressão; ou, se estamos constantemente atentos a cada
instante revolucionário que a educação divina pode compor para resistir e revolucionar a
sociedade a partir de sua estrutura primeira. | por |
dc.contributor.advisor1 | Kronbauer, Luiz Gilberto | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/9231065813001096 | por |
dc.contributor.referee1 | Pereira, Marcelo de Andrade | |
dc.contributor.referee2 | Gallo, Silvio Donizetti de Oliveira | |
dc.contributor.referee4 | Souza, Ricardo Timm de | |
dc.contributor.referee5 | Oliveira, Maurício Cristiano de | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/7604020042251788 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |