dc.creator | Fuchs, Marcius Minervini | |
dc.date.accessioned | 2023-03-20T19:13:58Z | |
dc.date.available | 2023-03-20T19:13:58Z | |
dc.date.issued | 2022-12-16 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/28297 | |
dc.description.abstract | Capitalism is currently experiencing a structural crisis, which puts chronic unemployment in
vogue, the destruction of productive forces, the impossibility of equality between human beings
and the confrontation of interests between the State and global capital. This reality manifests
itself in all social spheres, including education, where educational policies emanate from the
State. In Rio Grande do Sul, with the beginning of the government of Eduardo Leite, of the
Brazilian Social Democracy Party (PSDB), the approved reforms, in addition to the pandemic
context of covid-19, directly influenced the pedagogical work. With that in mind, the following
problematization was elaborated: in the current context, what do the educational public policies
of the Eduardo Leite government aim for regarding the conditions and functions of pedagogical
work in the state network of Basic Education in Rio Grande do Sul? As a hypothesis, it was
assumed that the educational policies of the Government of the State of Rio Grande do Sul can
adapt the pedagogical work to the systemic demands, with the intensification of the
precariousness of the working conditions, aiming at characteristics of polyvalence,
lyophilization, increase of dead work, flexibility and work intensification. In addition, regarding
the functions of the pedagogical work, it was assumed that such policies contributed to the
formation of a workforce with characteristics necessary for the current context of the Industry
4.0 world of work. To carry out the proposed investigation, bibliographic research and
document analysis were used, based on Historical-Dialectic Materialism as a theoreticalmethodological contribution. The data produced made it possible to formulate that, starting
from the relation of subsumption of pedagogical work to capital, Leite's educational policies
manifest, in their uniqueness, the objectification of adaptability to systemic demands, enabling
the precariousness of working conditions and greater difficulty in access to rights and benefits
historically conquered by the teaching category. And, as for functions, it aims at training a
workforce with characteristics of uberized work, such as versatility, lyophilization, flexibility
and work intensification. | eng |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Trabalho pedagógico | por |
dc.subject | Educação | por |
dc.subject | Mundo do trabalho | por |
dc.subject | Políticas educacionais | por |
dc.subject | Pedagogical work | eng |
dc.subject | Education | eng |
dc.subject | World of work | eng |
dc.subject | Educational policies | eng |
dc.title | As políticas educacionais gaúchas no governo Eduardo Leite (2019-2021): uma manifestação singular da subsunção do trabalho pedagógico ao capital | por |
dc.title.alternative | Rio Grande do Sul’s educational policies in the Eduardo Leite government (2019-2021): a singular manifestation of the subsumption of educational work to capital | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | O capitalismo vivencia atualmente uma crise estrutural, que coloca em voga o desemprego
crônico, a destruição das forças produtivas, a impossibilidade de igualdade entre os seres
humanos e o confronto de interesses entre Estado e capital global. Essa realidade se manifesta
em todas as esferas sociais, inclusive na educação, em que emanam do Estado políticas
educacionais. No Rio Grande do Sul, com o início do governo de Eduardo Leite, do Partido da
Social Democracia Brasileira (PSDB), as reformas aprovadas, além do contexto pandêmico da
covid-19, influenciaram diretamente o trabalho pedagógico. Tendo isso em vista, elaborou-se
a seguinte problematização: no atual contexto, o que as políticas públicas educacionais do
governo de Eduardo Leite objetivam quanto às condições e funções do trabalho pedagógico na
rede estadual de Educação Básica rio-grandense? Como hipótese, pressupôs-se que as políticas
educacionais do Governo do Estado do Rio Grande do Sul podem adequar o trabalho
pedagógico às demandas sistêmicas, com intensificação da precarização das condições de
trabalho, objetivando características de polivalência, liofilização, aumento de trabalho morto,
flexibilidade e intensificação do trabalho. Além disso, em relação às funções do trabalho
pedagógico, partiu-se do pressuposto de que tais políticas contribuíram na formação de força
de trabalho com características necessárias ao atual contexto do mundo do trabalho da Indústria
4.0. Para a realização da investigação proposta, foram utilizadas a pesquisa bibliográfica e a
análise documental, com fundamentação no Materialismo Histórico-Dialético como aporte
teórico-metodológico. Os dados produzidos possibilitaram a formulação de que, partindo da
relação de subsunção do trabalho pedagógico ao capital, as políticas educacionais de Leite
manifestam, em sua singularidade, a objetivação da adaptabilidade às demandas sistêmicas,
possibilitando a precarização das condições de trabalho e maior dificuldade de acesso a direitos
e benefícios historicamente conquistados pela categoria do magistério. E, quanto a funções,
visa à formação de força de trabalho com características do trabalho uberizado, tais como
polivalência, liofilização, flexibilidade e intensificação do trabalho. | por |
dc.contributor.advisor1 | Ferreira, Liliana Soares | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/4007512293061299 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Calheiros, Vicente Cabrera | |
dc.contributor.referee1 | Santos Júnior, Claudio de Lira | |
dc.contributor.referee2 | Machado, Célia Tanajura | |
dc.contributor.referee3 | Souza, Maristela da Silva | |
dc.contributor.referee4 | Prieb, Sergio Alfredo Massen | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/3718775467799240 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |