dc.creator | Lemes, Mariana Borges | |
dc.date.accessioned | 2024-08-29T14:15:03Z | |
dc.date.available | 2024-08-29T14:15:03Z | |
dc.date.issued | 2024-07-26 | |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ufsm.br/handle/1/32937 | |
dc.description.abstract | This dissertation is located in the research line: Public policies, educational practices
and their interfaces, the Graduate Program in Education of the Federal University of
Santa Maria. Integrates the research: Childhoods, Cultures and Educational
Practices in Early Childhood Education Contexts, coordinated by Professor Dr. Sueli
Salva. It is established as a research problem: what are the possibilities of
experiences with the external environment experienced by children in a public
kindergarten school in the city of Santa Maria/RS? As a general objective, it was
stressed to understand, from educational practices carried out in a in which times
and spaces children experience experiences of contact with nature that can configure
as a process of biophilia and disentanglement of childhood. As specific objectives, it
was intended: to understand whether there are changes in the modes of interaction
between children in different spaces of the school; to monitor the experiences of
children in the external spaces of the Municipal School of Early Childhood Education
and the modes of interaction with the environments. It is justified, considering the
numerous questions related to the nature deficit (LOUV, 2016) and the pairing of
childhoods, which children of early childhood education are submitted daily. It began
with an exploratory period of the research, carried out in two public Early Childhood
Education schools of Santa Maria/ RS and was elected one of them, considering the
need for a long time proximity to it. The methodology is a qualitative approach,
ethnographic in the area of education with children, and the information was
produced from observations of the experiences of children, from two classes of
preschool that were recorded in a field diary. The theoretical framework is organized
based on Edward Wilson (1984, 2002), Léa Tiriba (2005, 2010, 2018), Richard Louv
(2016), Manuel Sarmento (2002, 2003, 2008 and 2013), William Corsaro (2009,
2011), Ana Lúcia Goulart de Faria and Daniela Finco (2011), Ailton Krenak (2022),
among others. The analysis of the information produced in this research occurred in
a descriptive and interpretative way in the light of the references of this work. At the
end, it is understood that, in this school, there was a movement to unpair children as a way to educate them for life. | eng |
dc.description.sponsorship | Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES | por |
dc.language | por | por |
dc.publisher | Universidade Federal de Santa Maria | por |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Biofilia | por |
dc.subject | Educação infantil | por |
dc.subject | Experiência | por |
dc.subject | Práticas educativas | por |
dc.subject | Biophilia | eng |
dc.subject | Early childhood education | eng |
dc.subject | Experience | eng |
dc.subject | Educational practices | eng |
dc.title | O espaço-tempo da educação infantil e a relação com a natureza | por |
dc.title.alternative | The space-time of early childhood education and the relationship with nature | eng |
dc.type | Dissertação | por |
dc.description.resumo | Esta dissertação se localiza na linha de pesquisa: Políticas públicas, práticas
educativas e suas interfaces, do Programa de Pós-Graduação em Educação da
Universidade Federal de Santa Maria. Integra a pesquisa: Infâncias, Culturas e
Práticas Educativas em Contextos de Educação Infantil, coordenada pela Professora
Dra. Sueli Salva. Institui-se como problema de pesquisa: quais as possibilidades de
experiências com o ambiente externo vivenciados pelas crianças de uma escola de
Educação Infantil pública do município de Santa Maria/RS? Como objetivo geral,
tensionou-se compreender, a partir de práticas educativas realizadas em uma escola
de Educação Infantil, em que tempos e espaços as crianças vivenciam experiências
de contato com a natureza que possam configurar como processo de biofilia e
desemparedamento da infância. Como objetivos específicos, pretendeu-se: entender
se há mudanças nos modos de interação entre as crianças nos diferentes espaços
da escola; acompanhar as experiências das crianças nos espaços externos da
Escola Municipal de Educação Infantil e os modos de interação com os ambientes.
Justifica-se, considerando os inúmeros questionamentos relacionados ao déficit de
natureza (LOUV, 2016) e o emparedamento das infâncias, que as crianças da
Educação Infantil são submetidas cotidianamente. Iniciou-se com um período
exploratório da pesquisa, realizado em duas escolas de Educação Infantil públicas
de Santa Maria/RS e elegeu-se uma delas, considerando a necessidade de uma
proximidade de longo tempo com a mesma. A metodologia é de abordagem
qualitativa, de cunho etnográfico na área da educação com crianças, e as
informações foram produzidas a partir de observações das experiências de crianças,
de duas turmas de pré-escola que foram registradas em diário de campo. O
referencial teórico está organizado com base em Edward Wilson (1984, 2002), Léa
Tiriba (2005, 2010, 2018), Richard Louv (2016), Manuel Sarmento (2002, 2003, 2008
e 2013), William Corsaro (2009, 2011), Ana Lúcia Goulart de Faria e Daniela Finco
(2011), Catherine Walsh (2013), Ailton Krenak (2022), entre outros. A análise das
informações produzidas nesta pesquisa ocorreu de forma descritiva e interpretativa à
luz dos referenciais deste trabalho. Ao final, compreende-se que, na referida escola,
houve um movimento de desemparedamento das crianças como forma de educá-las
para a vida. | por |
dc.contributor.advisor1 | Salva, Sueli | |
dc.contributor.advisor1Lattes | http://lattes.cnpq.br/8144640957398714 | por |
dc.contributor.advisor-co1 | Mattos, Renan Santos | |
dc.contributor.referee1 | Schmidt, Magda | |
dc.contributor.referee2 | Werle, Kelly | |
dc.creator.Lattes | http://lattes.cnpq.br/0057763272863008 | por |
dc.publisher.country | Brasil | por |
dc.publisher.department | Educação | por |
dc.publisher.initials | UFSM | por |
dc.publisher.program | Programa de Pós-Graduação em Educação | por |
dc.subject.cnpq | CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO | por |
dc.publisher.unidade | Centro de Educação | por |