Buscar
Itens para a visualização no momento 1-10 of 21
O Pnaic e a progressão continuada: intervenções de gestores com alunos do ciclo de alfabetização
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-11-26)
The present work, linked to the LP2 research line, aimed to investigate the ways in which managers mediate and intervene in relation to the continuous progression of learning of students' in the literacy cycle in a public ...
Gestão da educação do campo na racionalidade neoliberal
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-11-30)
The present study results from a research that aims to analyze and problematize the management of Field Education in neoliberal rationality. Considering this objective, the methodological approach is based on qualitative ...
Narrativas de gestores de escolas públicas frente à política de inclusão escolar: um estudo de caso na região Centro-Oeste - RS
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-08-14)
This qualitative study is framed in a sociocultural approach, which aims to understand
if and how the term “inclusion” has assumed new senses and meanings for different
subjects in different contexts. In order to carry ...
Políticas de avaliação da educação básica: gestão escolar da rede municipal de Santa Maria a partir do IDEB
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-07-24)
This study aims to understand the articulation of the pedagogical, administrative and financial planning from IDEB (Education Development Index in the Brazilian’s Educational System) in the perception of school managers ...
“Meninas não gostam de carros, meninos não prestam atenção”: identidades de gênero no contexto escolar
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-08-17)
This study is linked to the Postgraduate Program in Public Policies and Educational Management of the Federal University of Santa Maria (UFSM) and the research line LP2- Pedagogical Management and Educational Contexts. It ...
Gênero e sexualidade na educação: uma discussão da gestão escolar, a partir de autobiografia e análise documental
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-01-11)
This work is the result of a documentary and autobiographical research that analyzes how the public policies for education after de National Curricular Parameters (PCN) approaches gender and sexuality. The objectives of ...
Políticas, currículo e formação docente: reconhecimento pela interculturalidade
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-08-28)
The present work presents a critical reflection on the curricular policies of teacher education, with cultural diversity as the central perspective of social and cultural movements. Thus, it becomes necessary to discuss ...
Políticas públicas e gestão pedagógica: contextos e desafios da educação infantil na escola de ensino fundamental da rede pública municipal de Santa Maria/RS
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-08-28)
Being aware of the obligatoriness of the education from the age of four (Law nº
12.796/2013), municipalities have implemented strategies for guaranteeing enrollment. In
this way, this research has as main objective, to ...
Obrigatoriedade da educação infantil a partir da meta 1 do PNE: a qualidade em foco
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-08-31)
This study is inserted in the research line “Políticas Públicas e Gestão Educacional” of the “Curso de Especialização em Gestão Educacional” of the “Centro de Educação” of the Federal University of Santa Maria (UFSM). Aims ...
Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa (PNAIC): uma nova possibilidade para formar professores de educação infantil?
(Universidade Federal de Santa Maria, 2018-08-29)
This research aims to understand and follow the implementation of the policy of the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) in 2018, based on the formative meetings held in the municipality of Santa Maria - RS, ...